Advies voor leerlingenpresentaties

Aanbevolen programma’s

Vandaag heb je voor elke graad meerdere programma’s. Je vindt er wellicht wat dat voor de leerlingen van jullie school interessant is. Omdat het soms moeilijk kiezen is, vind je hierna enkele programma’s die ik extra aanbeveel alsook een alternatief.

BasisonderwijsAanbevolenAlternatief
3e jaar(in voorbereiding)(in voorbereiding)
4e jaar(in voorbereiding)(in voorbereiding)
5e jaar430 Privacy + 730 ICT230 Informatie + 730 Veilig internet Facebook
6e jaar330 Pesten + 745 Facebook 330 Pesten - 2 lesuren
Secundair ond.
1e jaar240 Informatie + 440 Privacy440 Privacy + 740 Veilig internet
2e jaar340 Pesten + 640 Seksualiteit340 Pesten + 745 Facebook
3e jaar350 Pesten + 650 Seksualiteit350 Pesten - 2 lesuren
4e jaar150 Grenzen + 250 Informatie 150 Grenzen - 2 lesuren
5e jaar260 Informatie + 660 Seksualiteit260 Informatie - 2 lesuren
6e jaar460 Privacy + 560 Reputatie560 Reputatie - 2 lesuren

Tip : Wil je nu alvast boeken, maar pas later beslissen over het programma ? Dat kan, no problem.

De ideale groepsgrootte

Ik heb positieve ervaring met groepen van 30 tot 200 leerlingen. In het basisonderwijs zijn groepen van 40 à 80 leerlingen het meest courant. In het secundair onderwijs tellen de groepen veelal 60 tot 125 leerlingen.

4 belangrijke redenen om te kiezen voor een grotere groep :

  1. Het is organisatorisch eenvoudiger om een presentatie te voorzien voor een grote groep dan een meerdere presentaties voor kleine groepen.
  2. De kostprijs per leerling is bij een grote groep veel lager.
  3. Interactieve presentaties voor grotere groepen verlopen veelal prima : voldoende leerlingen durven reageren, bravoure gedrag komt minder voor. Actief toezicht blijft uiteraard belangrijk.
  4. Technisch maakt het niet uit, zo lang het projectiescherm maar groot genoeg is. De rest breng ik grotendeels zelf mee.

2 belangrijke redenen om te kiezen voor een kleinere groep :

  1. De beschikbare accomodatie is alleen geschikt voor een kleinere groep.
  2. Het is voor de leerlingen nodig dat de groep niet te groot is, bv. omdat ze anders dichtklappen.

De laagste prijs per leerling

Die bekom je als volgt :

  1. Je kiest voor grotere groepen per presentatie. Dit verlaagt de prijs per leerling enorm. Dat kan òòk in een kleine school, door bv. de leerlingen per graad samen te zetten en om het jaar een ander programma te kiezen.
  2. Je kiest voor een kortere presentatie, bv. 1 lesuur of 1,5 lesuur ipv de standaardtijd van 2 lesuren. Let wel : het prijsvoordeel van een korte presentatie is eerder beperkt, het programma daarentegen wordt wel effectief korter. Voor leerlingen met een korte aandachtsspanning is het inlassen van een korte pauze (2 à 10 min.) daarom een interessanter alternatief.
  3. Je voorziet meerdere presentaties op één dag. Een gemakkelijke winst.

Een presentatie inpassen in het schooljaar

Het is niet altijd eenvoudig om de presentaties Internetvaardig in te passen in de schoolkalender. Een paar suggesties :

  • De themadagen en -weken zijn snel volgeboekt :
    • Week in oktober : digitale week
    • Week van 14 februari : week van de lentekriebels (relationele en seksuele vorming)
    • 2e dinsdag van februari : Safer Internet Day
    • Week vòòr de krokusvakantie : Vlaamse week tegen het pesten
  • September, oktober, januari en februari zijn de drukst geboekte maanden.
  • Jullie themadag of projectdag rond : mediawijsheid, (cyber)pesten, sociale media, relationele en seksuele vorming, sociale vaardigheden, gezondheid, weerbaarheid, …
  • Bij een schooluitstap van een leerjaar, komt het voor dat andere leerlingen teveel lesvrije uren krijgen. Het is dan handig om voor die leerlingen een presentatie te voorzien. Zo krijgen zij een interesse invulling ipv bv. studietijd én vermijd je verlies van lestijd op een andere dag.
Print Friendly, PDF & Email