Advies voor leerlingenpresentaties

Aanbevolen programma’s

Vandaag heb je voor elke graad meerdere programma’s. Je vindt er wellicht wat dat voor de leerlingen van jullie school interessant is. Omdat het soms moeilijk kiezen is, vind je hierna enkele programma’s die ik extra aanbeveel alsook een alternatief.

BasisonderwijsAanbevolenAlternatief
5e jaarCombi 430 Privacy + 730 ICTCombi 430 Privacy + 230 Informatie
6e jaarThema 330 PestenCombi 330 Pesten + 730 ICT
Secundair ond.
1e jaarThema 440 PrivacyCombi 240 Informatie + 440 Privacy
2e jaarCombi 340 Pesten + 740 ICTCombi 340 Pesten + 745 Facebook
3e jaarThema 350 PestenThema 650 Seksualiteit
4e jaarCombi 150 Grenzen + 250 Informatie Thema 150 Grenzen
5e jaarThema 260 InformatieCombi 260 Informatie + 460 Privacy
6e jaarThema 560 ReputatieCombi 460 Privacy + 560 Reputatie

Tip : Wil je nu alvast boeken, maar pas later beslissen over het programma ? Dat kan, no problem.

De ideale groepsgrootte

Ik heb positieve ervaring met groepen van 30 tot 200 leerlingen. Groepen van 60 tot 120 leerlingen zijn het meest courant.

4 belangrijke redenen om te kiezen voor een grotere groep :

  1. Het is organisatorisch eenvoudiger om 1 of meer presentaties te voorzien voor grote groepen dan een veelvoud aan presentaties voor kleine groepen.
  2. De kostprijs per leerling is bij een grote groep veel lager.
  3. Interactieve presentaties voor grotere groepen verlopen veelal prima : voldoende leerlingen durven reageren, bravoure gedrag komt minder voor. Actief toezicht blijft uiteraard belangrijk.
  4. Technisch maakt het niet uit, zo lang het projectiescherm maar groot genoeg is. De rest breng ik grotendeels zelf mee.

2 belangrijke redenen om te kiezen voor een kleinere groep :

  1. De beschikbare accomodatie is alleen geschikt voor een kleinere groep.
  2. Het is voor de leerlingen nodig dat de groep niet te groot is, bv. omdat ze anders dichtklappen.

De laagste prijs per leerling

Die bekom je als volgt :

  1. Je kiest voor grotere groepen per presentatie. Dit verlaagt de prijs per leerling enorm. Dat kan òòk in een kleine school, door bv. de leerlingen per graad samen te zetten en om het jaar een ander programma te kiezen.
  2. Je kiest voor een kortere presentatie, bv. van 1 lesuur of 1,5 lesuur ipv de standaardtijd van 2 lesuren. Let wel : het prijsvoordeel van een kortere presentatie is eerder beperkt, het programma daarentegen wordt wel effectief korter. Voor leerlingen met een korte aandachtsspanning is het inlassen van een korte pauze (2 à 10 min.) daarom een interessanter alternatief.
  3. Je voorziet meerdere presentaties op eenzelfde dag. Bij meerdere presentaties per dag betaal je minder per leerling. Dat is een gemakkelijke winst.

Een presentatie inpassen in het schooljaar

Het is niet altijd eenvoudig om de presentaties Internetvaardig in te passen in de schoolkalender. Een paar suggesties :

  • De themadagen en -weken zijn snel volgeboekt :
    • Week in oktober : digitale week
    • Week van 14 februari : week van de lentekriebels (relationele en seksuele vorming)
    • 2e dinsdag van februari : Safer Internet Day
    • Week vòòr de krokusvakantie : Vlaamse week tegen het pesten
  • Oktober, januari en februari zijn de drukst geboekte maanden.
  • Jullie themadag of projectdag rond : mediawijsheid, (cyber)pesten, sociale media, relationele en seksuele vorming, sociale vaardigheden, gezondheid, weerbaarheid, …
  • Sommige scholen kiezen ervoor dat de ganse school op studiereis gaat op dezelfde schooldag. Wanneer dat voor een leerjaar niet kan, voorziet men voor hen een presentatie van 3 à 4 lesuren. Zo slaat men twee vliegen in één klap : men vermijdt vervangingen van afwezige collega’s en tegelijk vermijdt men lesverlies op een andere dag.