Leerlingen 3e graad SO

 

Nieuw in 2016-2017

  • Je kunt nu ook een combi-presentatie boeken, waarin 2 thema’s naar keuze aan bod komen.
  • Het tarief voor de kleinste en de grootste groepen is nu extra laag.

 


 

Programma’s 2016-2017

Voor leerlingen van de 3e graad SO zijn er 3 thema-programma’s en 4 combi-programma’s. Alle programma’s zijn geschikt voor ASO, BSO en TSO.

Wat te kiezen ?
  • Wil je een mediawijs programma van 2 lesuren en vertrouw je hiervoor op de spreker, kies dan voor 860 Mediawijsheid.
  • Wil je een presentatie van 2 lesuren waarin 1 thema wordt uitgediept, dan kies je uit het aanbod aan thema-programma’s.
  • Wil je dat in 2 lesuren 2 thema’s aan bod komen, dan kies je 2 combi-programma’s uit.
  • Wil je een kortere presentatie ? Of wil je zelf een programma samenstellen met de items van jouw keuze ? Dat kan ook ! Meer info op ‘programma’s op maat‘.
  • Meer advies bij je keuze vind je op de pagina met advies voor leerlingenpresentaties.

Tip : Wil je nu alvast boeken, maar pas later beslissen over het programma ? Dat kan, no problem.

Legende bij de tabellen :

Nummer + titel : elk item heeft een eigen nummer en titel. Wil ze aub samen gebruiken bij je boeking : het zal misverstanden voorkomen. De beschrijving van elk item vind je verder op deze pagina.
Tijdsduur : 1 sterretje per tijdseenheid van 15 minuten. Een sessie van 100 minuten is goed voor 7 sterretjes.

 

Thema-presentaties

Thema-programma 260 : Informatie

Samenvatting :

Jongeren zijn zelden nieuws-specialisten. Toch worden ze er door overspoeld. Om hen sterker te maken in het kritisch omgaan met online nieuws, komen in deze presentatie verschillende items aan bod die er telkens weer vanuit een andere invalshoek naar kijken. Een eye-opener.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
261Kritisch kijken***
252Real or fake*Nieuw
262Breaking news*Nieuw
263Service of censuur*
Thema-programma 560 : Reputatie – Meest geboekt themaprogramma in najaar 2016

Samenvatting :

Jongeren die op stage gaan, een bijverdienste willen of werk zoeken, hebben er belang bij te beseffen dat vanaf dan ook andere mensen kijken naar wat over hen online te vinden is : nu niet meer alleen hun vrienden, maar ook personeelsverantwoordelijken en werkgevers. Hoe je je als jongere online profileert, kan impact hebben later wanneer je gaat studeren, op stage gaat of werk zoekt. Het is niet nodig om daarom sociale media te mijden, veeleer om ervoor te zorgen dat wat je online plaatst een positief beeld geeft. Nadien volgen aansluitende items.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
561Je online reputatie**Vernieuwd
562Je online reputatie managen**Vernieuwd
563Schandpaal*
152Wat mag met foto's ? **Verkorte versie
Thema-programma 860 : Mediawijsheid – Nieuw

Samenvatting :

Voor jongeren van vandaag is het gebruik van digitale media heel gewoon. We mogen er evenwel niet van uitgaan dat ze ‘wijs’ gebruik maken van deze nieuwe media. Deze ‘mediawijze’ presentatie wil hen hierin sterker maken. Ter ondersteuning van wat ze leren op school en thuis.

Items :

Dit programma bevat een mix van items uit de andere programma’s. Perfect voor wie gewoon een goed programma wil en hiervoor vertrouwt op de keuze van de spreker.

 

Combi-presentaties – Nieuw

Tip : 

In een presentatie van 2 lesuren is er tijd voor 7 sterretjes (1 sterretje * = ±15 min.). Kom je samen aan 8 sterretjes, dan worden 1 of 2 items wat ingekort. Kom je evenwel maar aan 6 sterretjes, dan kun je een item naar keuze toevoegen. Bv. item 901 of hoger.

Combi-programma 160 : Grenzen – NIEUW

Samenvatting :

3 op 10 jongeren zegt al eens een cyber delict te hebben gepleegd. Uit avontuur, uit geldgewin of om er mee uit te pakken bij vrienden. Omdat geconfronteerd worden met een jeugdrechter al bij al geen plezierige gebeurtenis is, bekijken we wat online mag en niet mag en welke straffen de overheid hierbij voorziet.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
162Cyber crime**
Combi-programma 260 : Informatie – Meest geboekt in het najaar 2016 samen met combi-programma 560 Reputatie

Samenvatting :

Het is niet eenvoudig om op een verstandige manier gebruik te maken van de digitale media. Mag je geloven wat men online vertelt (of is het desinformatie) ?

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
261Kritisch kijken***
Combi-programma 460 : Privacy – UP-TO-DATE

Samenvatting :

Online privacy is een hot item : hebben we nog privacy ? De spreker gaat kort in op de kleine privacy – onze privacy tegenover onze omgeving – en hoe we dat kunnen bewaken. Nadien gaat hij uitvoerig in op de grote privacy – onze privacy tegenover bedrijven en de overheid : die verdient meer dan ooit onze aandacht. Komen aan bod : big data, ‘alles publiek’ als nieuwe trend en de consequenties van het gratis-verhaal. Dit wordt verder concreet uitgewerkt voor de reclame-cookies, de bedrijven Facebook, Google, Microsoft en Apple.

Items :

CodeTitelTijdsduurOpmerking
461Grote privacy****
Combi-programma 560 : Reputatie – Meest geboekt in het najaar 2016 samen met combi-programma Informatie

Samenvatting :

Jongeren hebben er belang bij te beseffen dat ook andere mensen dan hun vrienden kijken naar wat over hen online te vinden is : personeelsverantwoordelijken, werkgevers. Perceptie speelt hier een rol : wat als die niet overeenkomt met wat reëel gebeurd is toen de foto genomen werd, wat als de context op de foto buiten beeld blijft ? We kijken ook wat je kunt doen als anderen je reputatie besmeuren door je online te kijk te zetten als hoer, slet of ander ‘moois’.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
561Je online reputatie**Vernieuwd
562Je online reputatie managen**Vernieuwd
Combi-programma 660 : Seksualiteit

Samenvatting :

Wat mag met foto’s ? En wat mag met intieme foto’s ? Mag je een foto nemen ? Mag je die online plaatsen ? Mag je een intieme foto verspreiden onder klasgenoten ? Tussen alle vragen door staan we stil bij onze omgang met blootheid – eerst digitaal en pas dan offline ? –  en hoe we allemaal heel erg verschillen, ook genitaal.

In het tweede item focussen we om porno. Jongeren kunnen online niet om porno heen : het is maar een paar klikken ver. Porno heeft evenwel invloed op hun seksuele zelfbeleving en relatie en verschilt daarin van erotische foto’s en online info over seksualiteit, blijkt uit onderzoek. Ik geef de interessantste resultaten, laat luisteren naar een getuigenis van een jongere die verslaafd was aan porno, geef inkijk in de fake wereld van de pornostudio’s en sluit af met een intro op hoe een écht jong koppel intiem is. Ik serveer dit allemaal zonder enig bloot (dat is evident) en mét een portie humor.

Items :

CodeTitelTijdsduurOpmerking
654Wat mag met intieme foto's ?***
661Porno*

 


 

Kostprijs

Een sessie voor leerlingen duurt standaard 2 lesuren. In de tabel vind je hiervoor de totale kostprijs en de kostprijs per leerling. Begeleidende leerkrachten worden niet aangerekend.

Aantal deelnemers1 sessiePer leerling2 sessiesPer leerling3+ sessiesPer leerling
40€360€9,00€310€7,75€300€7,50
50€388€7,75€338€6,75€325€6,50
65€423€6,50€374€5,75€358€5,50
80€460€5,75€400€5,00€380€4,75
100€500€5,00€450€4,50€425€4,25
125€531€4,25€500€4,00€469€3,75
160€600€3,75€560€3,50€520€3,25

De tabel is een vereenvoudigde weergave; het document ‘Internetvaardig tarief‘ (PDF) is uitgebreider. Meer info op de pagina ‘Kostprijs‘.

 


 

Items (samenvatting)

 

Item 152 – Wat mag met foto’s ?

Wie mag een foto online plaatsen ? Welke rechten heb je als je zelf de foto genomen hebt of als je zelf op de foto staat ? Hoe kun je problemen voorkomen en wat kun je doen als je online te kijk staat op een manier die je zelf niet wil ?

Item 162 – Cyber crime

3 op 10 jongeren zegt al eens een cyber delict te hebben gepleegd. Uit avontuur, uit geldgewin of om er mee uit te pakken bij vrienden. Omdat geconfronteerd worden met een jeugdrechter al bij al geen plezierige gebeurtenis is, bekijken we wat online mag en niet mag en welke straffen de overheid hierbij voorziet.

Item 252 – Real or fake – NIEUW

In de online nieuwsstroom verschijnen heel wat foto’s die echt lijken en het soms ook zijn, maar soms ook niet. In het laatste geval ben je er mooi ingetrapt. In dit item bekijken we hoe je kunt nagaan of beeldmateriaal ‘real or fake’ is. We trekken dit door naar de scoops, waarbij journalisten het nieuws proberen te halen, sommige met ‘fake’ nieuws, en geven aan waar je kunt op letten.

Item 261 – Kritisch kijken

Bij de totstandkoming van online nieuws spelen vele actoren een rol : de nieuwsmedia, de journalist, de onderzoeker, de fotograaf en hun levensvisie. In dit item bekijken we hoe dit het nieuwsbericht kan beïnvloeden, wanneer dit de objectiviteit van het nieuwsverslag schaadt en hoe je dit kunt herkennen.

Item 262 – Breaking news – NIEUW

Wanneer dramatische gebeurtenissen online aandacht krijgen, is het niet eenvoudig om waarheid van verzinsel te onderscheiden : het is immers allemaal ‘nieuw’. Om dit beter te kunnen, reiken we 10 ‘kritische reflexen’ aan. Opdat leerlingen minder kritiekloos zich zouden laten meeslepen met online ‘nieuws’.

Item 263 – Service of censuur ?

De informatie die we online aangeboden krijgen door Google, Facebook en zoveel andere bronnen, is ‘gepersonaliseerd’. Dat wordt bepaald door een algoritme. Critici zeggen dat dit onze blik op de wereld verengd : wat buiten ons blikveld valt, krijgen we nooit aangeboden. In dit item wordt dit aangetoond en worden tips gegeven hoe je de blik ook online meer open kunt houden.

Item 461 – Grote privacy – Up-to-date

Online privacy is een hot item : hebben we nog privacy ? De spreker gaat kort in op de kleine privacy – onze privacy tegenover onze omgeving – en hoe we dat kunnen bewaken. Nadien gaat hij uitvoerig in op de grote privacy – onze privacy tegenover bedrijven en de overheid : die verdient meer dan ooit onze aandacht. Komen aan bod : big data, ‘alles publiek’ als nieuwe trend en de consequenties van het gratis-verhaal. Dit wordt verder concreet uitgewerkt voor de reclame-cookies, de bedrijven Facebook, Google, Microsoft en Apple.

Item 561 – Je online reputatie – VERNIEUWD

Jongeren die op stage gaan, een bijverdienste willen of werk zoeken, hebben er belang bij te beseffen dat vanaf dan ook andere mensen kijken naar wat over hen online te vinden is : nu niet meer alleen hun vrienden, maar ook personeelsverantwoordelijken en werkgevers. Daarbij telt de eerste indruk. In dit item bekijken we welke indruk we van anderen krijgen en maken we de afweging wat je publiek maakt en wat je eerder houdt voor onder vrienden.

Item 562 – Je online reputatie managen – VERNIEUWD

Hoe je je als jongere online profileert, kan impact hebben later wanneer je gaat studeren, op stage gaat of werk zoekt. Het is niet nodig om daarom sociale media te mijden, veeleer om ervoor te zorgen dat wat je online plaatst een positief beeld geeft. We bekijken hoe je kunt nagaan wat er online over je te vinden is en hoe sociale media op een positieve manier kunt inzetten.

Item 563 – Schandpaal

Om de haverklap verschijnen op Facebook pagina’s waar leerlingen te kijk worden gezet voor hoer, slet of ander ‘moois’. Veelal zijn het initiatieven van klas- of schoolgenoten. We bekijken wat je kunt doen als je in zo’n situatie terecht komt.

Item 654 – Wat mag met intieme foto’s ?

In dit item gaan we kort in op wetgeving rond foto’s : recht op privacy, portretrecht en auteursrecht. Daarop volgen de vele facetten van intieme foto’s. Mag je kijken/gluren naar een naakt iemand ? Mag je dan een foto nemen, verzamelen en verspreiden ? Tussendoor hebben we het verschil bekeken tussen bloot zijn/zien en naakt zijn/zien en hoe we daar in onze cultuur mee omgaan. We ronden af met wie je kan helpen als er ongewenst intieme foto’s van je online verspreid zijn.

Item 661 – Porno

Jongeren kunnen online niet om porno heen : het is maar een paar klikken ver. Porno heeft evenwel invloed op hun seksuele zelfbeleving en relatie en verschilt daarin van erotische foto’s en online info over seksualiteit, blijkt uit onderzoek. Ik geef de interessantste resultaten, laat luisteren naar een getuigenis van een jongere die verslaafd was aan porno, geef inkijk in de fake wereld van de pornostudio’s en sluit af met een intro op hoe een écht jong koppel intiem is. Ik serveer dit allemaal zonder enig bloot (dat is evident) en mét een portie humor.

Item 901 – Pauze

Bij een sessie van meer dan 1 lesuur kan er halfweg een ‘babbelpauze’ van enkele minuten voorzien worden. Bij een sessie van meer dan 2 lesuren is een onderbreking (speeltijd) aangewezen. Bij een onderbreking van méér dan 20 min. worden de delen vòòr en nà de onderbreking voor de kostprijs beschouwd als aparte sessies.

Item 902 – Vragen (*)

De presentaties geven de leerlingen antwoorden op vragen, maar roepen ook nieuwe vragen op. Doorgaans is hier geen tijd voor. Bij een combi-presentatie kan hiervoor uitdrukkelijk tijd voorzien worden.

Tip : Laat de leerlingen voordien hùn vragen formuleren bij het programma. Het is handig als die gebundeld worden pér presentatie. Ik bespreek er dan telkens enkele van. Als ze hun naam en klas noteren bij hun vraag, kan ik die vermelden tijdens de presentatie.

Ter inspiratie : Vragen kunnen beginnen met :

  • Hoe kun je (voorkomen dat, ervoor zorgen dat, … ) ?
  • Wat kun je doen als (iemand, een toestel, … ) ?
  • Wat is jouw standpunt over (deze situatie, dit product, … ) ?
Item 903 – Video’s van leerlingen (*)

Er zijn zeker leerlingen die een eigen vlog (video-blog) hebben of zelfgemaakte filmpjes online geplaatst hebben. Dit verdient promotie ! Bij een combi-presentatie kan hiervoor ook uitdrukkelijk tijd voorzien worden.

Item 904 – Performance (*)

Onder de leerlingen zijn er altijd die zelf beschikken over meer dan doorsnee kennis, ervaring of ideeën. Die kunnen ze uiteraard spontaan kwijt in een korte reactie tijdens de presentatie. Bij een combi-presentatie kan hiervoor ook uitdrukkelijk tijd voorzien worden. Het kan een presentatie extra kleur en inbedding geven. Een kans voor durvers ! En voor scholen die leerlingen die kans willen geven.

Tip : Informeer me vooraf over de tijd die waarschijnlijk nodig is. Als er apparatuur gebruikt wordt, moet die geplaatst en getest zijn vòòr de presentatie begint !