Leerlingen 3e graad SO

Nieuw in 2018-2019

  • De tijdsduur van de items wordt aangegeven in minuten.

 


Programma’s

Standaard duurt een presentatie voor leerlingen 2 lesuren of 100 minuten. Een kortere of langere presentatie kan uiteraard ook.  

Lees ook : een programma kiezen

Legende bij de tabellen :

Items : de beschrijving van de items vind je verder op deze pagina.
Minuten : de opgegeven tijd kan wijzigen doorheen het jaar !

260 Nieuws & informatie Het 2e meest gekozen programma in 2017-2018

Samenvatting :

Het is niet eenvoudig om op een verstandige manier gebruik te maken van de digitale media. Mag je geloven wat men online vertelt (of is het desinformatie) ?

Jongeren zijn zelden nieuws-specialisten. Toch worden ze er door overspoeld. Om hen sterker te maken in het kritisch omgaan met online nieuws, komen in deze presentatie verschillende items aan bod die er telkens weer vanuit een andere invalshoek naar kijken. Een eye-opener.

Programma :

NummerTitelMinutenOpmerking
Intro10
261Fake nieuws & sociale media25
262Fake nieuws & jouw standpunt25
263Fake nieuws & professionele media60
264Fake nieuws : besluit5
Totaal125
560 Identiteit & imago (voorheen : Reputatie) – Het meest gekozen programma in 2017-2018

Samenvatting :

Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In deze presentatie tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade. Nadien bekijken waarop je kunt letten om je online reputatie hoog te houden.

Programma :

ItemsMinutenOpmerking
Intro10
561Je online reputatie50
562Je online reputatie managen50
563Je online reputatie bedreigd15
Totaal125
650 Seksualiteit

Dit programma komt uit het aanbod voor leerlingen van de 2e graad.

Samenvatting :

Hoeveel jongeren gaan een intieme foto maken en delen ? Wat doe je als je een intieme foto te zien krijgt ? Hoe voorkom je dat zo’n foto verspreid geraakt ? Wat zegt de wetgeving erover ?  Veel vragen die om antwoorden vragen. Tussendoor staan we stil bij onze omgang met blootheid – eerst digitaal en pas dan offline ? –  en hoe we allemaal heel erg verschillen, ook genitaal.

Programma :

ItemsMinutenOpmerking
Intro10
651Intieme foto intro20
(intro op 652)Wat mag met foto's ?(15)
652Wat mag met intieme foto's ?25
653Naakt zien en bewaren25
654Intieme foto : howto10
655Intieme foto gedeeld15
Totaal100

Tip : combineer een toneelvoorstelling met een presentatie Internetvaardig

 


Items

Tip : Niet alle items staan beschreven op deze pagina :

  • De beschrijving van de items met een cijfer 5 in het midden vind je bij het aanbod voor leerlingen 2e graad SO.
Intro

Inleiding & slot van de presentatie. Komt in een presentatie uiteraard maar 1 keer voor.

Pauze

Bij een presentatie van meer dan 1 lesuur kan halfweg een ‘babbelpauze’ van enkele minuten voorzien worden. Bij een presentatie van meer dan 2 uur is een langere pauze (speeltijd) aangewezen. Een pauze telt voor de kostprijs standaard mee als presentatietijd.

261 Fake nieuws & sociale media

Fake nieuws is overal, zeker op sociale media. De voorbije jaren hebben we geleerd niet zomaar alles voor waar aan te nemen en te delen. Of checken we eerst het onzingehalte. Waarom is de Europese Unie dan toch verontrust : is er meer aan de hand ?

262 Fake nieuws & jouw standpunt

Online berichten helpen ons om een eigen standpunt in te nemen. Maar wat als die berichten op sociale media ons juist willen sturen in een bepaalde richting ? Wat als je buikgevoel wordt tegengesproken door wat deskundigen ons willen vertellen ?

263 Fake nieuws & professionele media

Bij de totstandkoming van online nieuws spelen vele actoren een rol : de online krant, de journalist en de persfotograaf. In dit item bekijken we hoe dit het nieuwsbericht kan beïnvloeden, wanneer dit de objectiviteit van het nieuwsverslag schaadt en waar je kunt op letten.

561 Je online reputatie

Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In dit item tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade.

562 Je online reputatie managen

Wie zijn online reputatie hoog wil houden, kan op verschillende zaken letten : of je je profileert of niet, welke profielfoto je gebruikt, je look, wat je publiek maakt of onder vrienden houdt, hoe je je voordeel doet met Facebook, LinkedIn en andere sociale media, hoe je ervoor kunt zorgen dat je ontdekt kunt worden en hoe je kunt checken wat anderen over je kunnen vinden. Kortom : hoe je je online reputatie praktisch kunt managen.

563 Je reputatie bedreigd

Wat als je online belachelijk wordt gemaakt, beledigd wordt of beticht van iets dat je niet gedaan hebt, kortom : je online reputatie bedreigd wordt ? We bekijken enkele situaties en wat je kunt doen.

Print Friendly, PDF & Email
IV OSO Oostakker Edugo 2012