Leerlingen 3e graad SO

Nieuw in 2017-2018

  • Wat blijft :
    • Een presentatie voor leerlingen duurt standaard 2 lesuren. Een kortere of langere presentatie kan op verzoek.
    • Een presentatie bestaat uit 1 of meerdere programma’s en/of items.
    • De programma’s en items kun je combineren naar wens. Gezien het ruime aanbod kan elk leerjaar een andere presentatie krijgen.
  • Het programma 260 Informatie kreeg een grondige update. Nodig ook, gezien de actualiteit rond fake news, alternatieve feiten.

 


Programma’s

Alle programma’s zijn geschikt voor ASO, BSO en TSO.

Tip : Wil je nu alvast boeken, maar pas later beslissen over het programma ? Dat kan, no problem.

Legende bij de tabellen :

Nummer + titel : elk item heeft een eigen nummer en titel. Wil ze aub samen gebruiken bij je boeking : het zal misverstanden voorkomen. De beschrijving van elk item vind je verder op deze pagina.
Tijdsduur : 1 sterretje per tijdseenheid van 15 minuten. Een sessie van 100 minuten is goed voor 7 sterretjes.

Programma 260 Informatie – 1 lesuur Heel actueel in een tijd van fake news en alternatieve feiten ! 

Samenvatting :

Het is niet eenvoudig om op een verstandige manier gebruik te maken van de digitale media. Mag je geloven wat men online vertelt (of is het desinformatie) ?

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
261Echt of fake ? Kritisch kijken***Vernieuwd
Programma 260 Informatie – 2 lesuren – Heel actueel in een tijd van fake news en alternatieve feiten ! 

Samenvatting :

Jongeren zijn zelden nieuws-specialisten. Toch worden ze er door overspoeld. Om hen sterker te maken in het kritisch omgaan met online nieuws, komen in deze presentatie verschillende items aan bod die er telkens weer vanuit een andere invalshoek naar kijken. Een eye-opener.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
261Echt of fake ? Kritisch kijken***Vernieuwd
262Breaking news*Nieuw
263Gepersonaliseerd nieuws*Nieuw
264Het is bewezen*
Programma 460 Privacy – 1 lesuur – In 2016-2017 vooral geboekt in combinatie met programma 560 reputatie

Samenvatting :

Online privacy is een hot item : hebben we nog privacy ? De spreker gaat kort in op de kleine privacy – onze privacy tegenover onze omgeving – en hoe we dat kunnen bewaken. Nadien gaat hij uitvoerig in op de grote privacy – onze privacy tegenover bedrijven en de overheid : die verdient meer dan ooit onze aandacht. Komen aan bod : big data, ‘alles publiek’ als nieuwe trend en de consequenties van het gratis-verhaal. Dit wordt verder concreet uitgewerkt voor de reclame-cookies, de bedrijven Facebook, Google, Microsoft en Apple.

Items :

CodeTitelTijdsduurOpmerking
461Grote privacy****
Programma 560 Reputatie – 1 lesuur – In 2016-2017 het meest geboekte programma

Samenvatting :

Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In dit item tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
561Je online reputatie***Vernieuwd
Programma 560 Reputatie – 2 lesuren – In 2016-2017 het meest geboekte programma van 2 lesuren

Samenvatting :

Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In deze presentatie tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade. Nadien bekijken waarop je kunt letten om je online reputatie hoog te houden.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
561Je online reputatie***
562Je online reputatie managen***
563Je reputatie bedreigd*
Programma 660 Seksualiteit – 1 lesuur

Samenvatting :

Wat mag met foto’s ? En wat mag met intieme foto’s ? Mag je een foto nemen ? Mag je die online plaatsen ? Mag je een intieme foto verspreiden onder klasgenoten ? Tussen alle vragen door staan we stil bij onze omgang met blootheid – eerst digitaal en pas dan offline ? –  en hoe we allemaal heel erg verschillen, ook genitaal.

In het tweede item focussen we om porno. Jongeren kunnen online niet om porno heen : het is maar een paar klikken ver. Porno heeft evenwel invloed op hun seksuele zelfbeleving en relatie en verschilt daarin van erotische foto’s en online info over seksualiteit, blijkt uit onderzoek. Ik geef de interessantste resultaten, laat luisteren naar een getuigenis van een jongere die verslaafd was aan porno, geef inkijk in de fake wereld van de pornostudio’s en sluit af met een intro op hoe een écht jong koppel intiem is. Ik serveer dit allemaal zonder enig bloot (dat is evident) en mét een portie humor.

Items :

CodeTitelTijdsduurOpmerking
654Wat mag met intieme foto's ?***
661Porno*

 


Kostprijs

Een sessie voor leerlingen duurt standaard 2 lesuren. In de tabel vind je hiervoor de totale kostprijs en de kostprijs per leerling. Begeleidende leerkrachten worden niet aangerekend.

Aantal deelnemers1 sessiePer leerling2 sessiesPer leerling3+ sessiesPer leerling
40€370€9,25€320€8,00€310€7,75
50€388€7,75€350€7,00€325€6,50
65€423€6,50€390€6,00€374€5,75
80€460€5,75€420€5,25€400€5,00
100€525€5,25€475€4,75€450€4,50
125€563€4,50€531€4,25€500€4,00
160€640€4,00€600€3,75€560€3,50

De tabel is een vereenvoudigde weergave; het document ‘Tarief voor presentaties voor leerlingen‘ (PDF) is uitgebreider. Meer info op de pagina ‘Kostprijs‘.

Pauze

Eventuele pauze telt standaard mee als presentatietijd. Duurt een pauze langer dan 30 minuten, dan worden de delen gerekend als aparte presentaties.

 


Items

Let op : sommige items staan niet in het programma-aanbod hierboven. Je kunt ze wél boeken. 

Item 152 – Wat mag met foto’s ?

Wie mag een foto online plaatsen ? Welke rechten heb je als je zelf de foto genomen hebt of als je zelf op de foto staat ? Hoe kun je problemen voorkomen en wat kun je doen als je online te kijk staat op een manier die je zelf niet wil ?

Item 162 – Cyber crime

3 op 10 jongeren zegt al eens een cyber delict te hebben gepleegd. Uit avontuur, uit geldgewin of om er mee uit te pakken bij vrienden. Omdat geconfronteerd worden met een jeugdrechter al bij al geen plezierige gebeurtenis is, bekijken we wat online mag en niet mag en welke straffen de overheid hierbij voorziet.

Item 261 – Echt of fake ? Kritisch kijken

Bij de totstandkoming van online nieuws spelen vele actoren een rol : de nieuwsmedia, de journalist, de onderzoeker, de fotograaf en hun levensvisie. In dit item bekijken we hoe dit het nieuwsbericht kan beïnvloeden, wanneer dit de objectiviteit van het nieuwsverslag schaadt en hoe je dit kunt herkennen.

Item 262 – Breaking news – NIEUW

Wanneer dramatische gebeurtenissen online aandacht krijgen, is het niet eenvoudig om waarheid van verzinsel te onderscheiden : het is immers allemaal ‘nieuw’. Om dit beter te kunnen, reiken we 10 ‘kritische reflexen’ aan. Opdat leerlingen minder kritiekloos zich zouden laten meeslepen met online ‘nieuws’.

Item 263 – Gepersonaliseerd nieuws ?

De informatie die we online aangeboden krijgen door Google, Facebook en zoveel andere bronnen, is ‘gepersonaliseerd’. Dat wordt bepaald door een algoritme. Critici zeggen dat dit onze blik op de wereld verengd : wat buiten ons blikveld valt, krijgen we nooit aangeboden. In dit item wordt dit aangetoond en worden tips gegeven hoe je de blik ook online meer open kunt houden.

Item 264 – Het is bewezen

Dagelijks krijgen we te lezen dat er bewezen is dat …, waarna korte tijd later het omgekeerde blijkt te gelden als bewezen. Of wordt gesteld dat bewezen is dat … de oorzaak is van … terwijl het mogelijk omkeerd is. Niet eenvoudig om hier kritisch naar te kijken als het bericht stelt : ‘het is bewezen dat.

Item 461 – Grote privacy

Online privacy is een hot item : hebben we nog privacy ? De spreker gaat kort in op de kleine privacy – onze privacy tegenover onze omgeving – en hoe we dat kunnen bewaken. Nadien gaat hij uitvoerig in op de grote privacy – onze privacy tegenover bedrijven en de overheid : die verdient meer dan ooit onze aandacht. Komen aan bod : big data, ‘alles publiek’ als nieuwe trend en de consequenties van het gratis-verhaal. Dit wordt verder concreet uitgewerkt voor de reclame-cookies, de bedrijven Facebook, Google, Microsoft en Apple.

Item 561 – Je online reputatie

Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In dit item tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade.

Item 562 – Je online reputatie managen

Wie zijn online reputatie hoog wil houden, kan op verschillende zaken letten : of je je profileert of niet, welke profielfoto je gebruikt, je look, wat je publiek maakt of onder vrienden houdt, hoe je je voordeel doet met Facebook, LinkedIn en andere sociale media, hoe je ervoor kunt zorgen dat je ontdekt kunt worden en hoe je kunt checken wat anderen over je kunnen vinden. Kortom : hoe je je online reputatie praktisch kunt managen.

Item 563 – Je reputatie bedreigd

Wat als je online belachelijk wordt gemaakt, beledigd wordt of beticht van iets dat je niet gedaan hebt, kortom : je online reputatie bedreigd wordt ? We bekijken enkele situaties en wat je kunt doen.

Item 654 – Wat mag met intieme foto’s ?

In dit item gaan we kort in op wetgeving rond foto’s : recht op privacy, portretrecht en auteursrecht. Daarop volgen de vele facetten van intieme foto’s. Mag je kijken/gluren naar een naakt iemand ? Mag je dan een foto nemen, verzamelen en verspreiden ? Tussendoor hebben we het verschil bekeken tussen bloot zijn/zien en naakt zijn/zien en hoe we daar in onze cultuur mee omgaan. We ronden af met wie je kan helpen als er ongewenst intieme foto’s van je online verspreid zijn.

Item 661 – Porno

Jongeren kunnen online niet om porno heen : het is maar een paar klikken ver. Porno heeft evenwel invloed op hun seksuele zelfbeleving en relatie en verschilt daarin van erotische foto’s en online info over seksualiteit, blijkt uit onderzoek. Ik geef de interessantste resultaten, laat luisteren naar een getuigenis van een jongere die verslaafd was aan porno, geef inkijk in de fake wereld van de pornostudio’s en sluit af met een intro op hoe een écht jong koppel intiem is. Ik serveer dit allemaal zonder enige porno (dat is evident) en mét een portie humor.

Item 901 – Pauze

Bij een sessie van meer dan 1 lesuur kan er halfweg een ‘babbelpauze’ van enkele minuten voorzien worden. Bij een sessie van meer dan 2 lesuren is een onderbreking (speeltijd) aangewezen.

Print Friendly, PDF & Email