Leerlingen 3e graad SO

Deze pagina wordt klaargezet voor het schooljaar 2018-2019. 

Nieuw in 2018-2019

  • De tijdsduur van de items wordt aangegeven in minuten.

 


Programma’s

Standaard duurt een presentatie voor leerlingen 2 lesuren of 100 minuten. Een kortere of langere presentatie kan uiteraard ook.  

Lees ook : een programma kiezen

Legende bij de tabellen :

Items : voorlopige nummering en titels ! De beschrijving van de items vind je verder op deze pagina.
Minuten : de opgegeven tijd kan wijzigen !

260 Nieuws & informatie Het 2e meest gekozen programma in 2017-2018

Samenvatting :

Het is niet eenvoudig om op een verstandige manier gebruik te maken van de digitale media. Mag je geloven wat men online vertelt (of is het desinformatie) ?

Jongeren zijn zelden nieuws-specialisten. Toch worden ze er door overspoeld. Om hen sterker te maken in het kritisch omgaan met online nieuws, komen in deze presentatie verschillende items aan bod die er telkens weer vanuit een andere invalshoek naar kijken. Een eye-opener.

Programma :

NummerTitelMinutenOpmerking
Intro10
261Fake nieuws & sociale media25
262Fake nieuws & jouw standpunt25
Pauze10Indien nodig
263Fake nieuws & professionele media60
264Fake nieuws : besluit5
Totaal135
560 Identiteit & imago (voorheen : Reputatie) – Het meest gekozen programma in 2017-2018

Samenvatting :

Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In deze presentatie tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade. Nadien bekijken waarop je kunt letten om je online reputatie hoog te houden.

Programma :

ItemsMinutenOpmerking
Intro10
561Je online reputatie50
Pauze10Indien nodig
562Je online reputatie managen50
563Je online reputatie bedreigd15
Totaal135
650 Seksualiteit

Dit programma komt uit het aanbod voor leerlingen van de 2e graad.

Samenvatting :

Wat mag met foto’s ? En wat mag met intieme foto’s ? Mag je een foto nemen ? Mag je die online plaatsen ? Mag je een intieme foto verspreiden onder klasgenoten ? Tussen alle vragen door staan we stil bij onze omgang met blootheid – eerst digitaal en pas dan offline ? –  en hoe we allemaal heel erg verschillen, ook genitaal.

Hoeveel jongeren gaan een intieme foto maken en delen ? Wat doe je als je een intieme foto te zien krijgt ? Hoe voorkom je dat zo’n foto verspreid geraakt ? Wat zegt de wetgeving erover ?  Veel vragen die om antwoorden vragen. Tussendoor staan we stil bij onze omgang met blootheid – eerst digitaal en pas dan offline ? –  en hoe we allemaal heel erg verschillen, ook genitaal.

Programma :

ItemsMinutenOpmerking
Intro10
651Intieme foto intro20
652AWat mag met foto's15
652Wat mag met intieme foto's ?25
Pauze10
653Naakt zien en bewaren25
654Intieme foto : howto10
655Intieme foto gedeeld20
Totaal135
660 Seksualiteit

Samenvatting :

Wat mag met foto’s ? En wat mag met intieme foto’s ? Mag je een foto nemen ? Mag je die online plaatsen ? Mag je een intieme foto verspreiden onder klasgenoten ? Tussen alle vragen door staan we stil bij onze omgang met blootheid – eerst digitaal en pas dan offline ? –  en hoe we allemaal heel erg verschillen, ook genitaal.

In het tweede item focussen we om porno. Jongeren kunnen online niet om porno heen : het is maar een paar klikken ver. Porno heeft evenwel invloed op hun seksuele zelfbeleving en relatie en verschilt daarin van erotische foto’s en online info over seksualiteit, blijkt uit onderzoek. Ik geef de interessantste resultaten, laat luisteren naar een getuigenis van een jongere die verslaafd was aan porno, geef inkijk in de fake wereld van de pornostudio’s en sluit af met een intro op hoe een écht jong koppel intiem is. Ik serveer dit allemaal zonder enig bloot (dat is evident) en mét een portie humor.

Programma :

ItemsMinutenOpmerking
Intro10
661Porno20
Totaal30

 


Items

De beschrijvingen worden geüpdated in de komende maanden. 

Tip : Niet alle items staan beschreven op deze pagina :

  • De beschrijving van de items met een cijfer 5 in het midden vind je bij het aanbod voor leerlingen 2e graad SO.
Intro

Inleiding & slot van de presentatie. Komt in een presentatie uiteraard maar 1 keer voor.

Pauze

Bij een presentatie van meer dan 1 lesuur kan halfweg een ‘babbelpauze’ van enkele minuten voorzien worden. Bij een presentatie van meer dan 2 uur is een langere pauze (speeltijd) aangewezen. Een pauze telt voor de kostprijs standaard mee als presentatietijd.

162 Cyber crime

3 op 10 jongeren zegt al eens een cyber delict te hebben gepleegd. Uit avontuur, uit geldgewin of om er mee uit te pakken bij vrienden. Omdat geconfronteerd worden met een jeugdrechter al bij al geen plezierige gebeurtenis is, bekijken we wat online mag en niet mag en welke straffen de overheid hierbij voorziet.

261 Fake nieuws & sociale media – NIEUW

Fake nieuws is overal, zeker op sociale media. De voorbije jaren hebben we geleerd niet zomaar alles voor waar aan te nemen en te delen. Of checken we eerst het onzingehalte. Waarom is de Europese Unie dan toch verontrust : is er meer aan de hand ?

262 Fake nieuws & jouw standpunt – NIEUW

Online berichten helpen ons om een eigen standpunt in te nemen. Maar wat als die berichten op sociale media ons juist willen sturen in een bepaalde richting ? Wat als je buikgevoel wordt tegengesproken door wat deskundigen ons willen vertellen ?

263 Fake nieuws & professionele media

Bij de totstandkoming van online nieuws spelen vele actoren een rol : de online krant, de journalist en de persfotograaf. In dit item bekijken we hoe dit het nieuwsbericht kan beïnvloeden, wanneer dit de objectiviteit van het nieuwsverslag schaadt en waar je kunt op letten.

461 Grote privacy

Online privacy is een hot item : hebben we nog privacy ? De spreker gaat kort in op de kleine privacy – onze privacy tegenover onze omgeving – en hoe we dat kunnen bewaken. Nadien gaat hij uitvoerig in op de grote privacy – onze privacy tegenover bedrijven en de overheid : die verdient meer dan ooit onze aandacht. Komen aan bod : big data, ‘alles publiek’ als nieuwe trend en de consequenties van het gratis-verhaal. Dit wordt verder concreet uitgewerkt voor de reclame-cookies, de bedrijven Facebook, Google, Microsoft en Apple.

561 Je online reputatie

Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In dit item tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade.

562 Je online reputatie managen

Wie zijn online reputatie hoog wil houden, kan op verschillende zaken letten : of je je profileert of niet, welke profielfoto je gebruikt, je look, wat je publiek maakt of onder vrienden houdt, hoe je je voordeel doet met Facebook, LinkedIn en andere sociale media, hoe je ervoor kunt zorgen dat je ontdekt kunt worden en hoe je kunt checken wat anderen over je kunnen vinden. Kortom : hoe je je online reputatie praktisch kunt managen.

563 Je reputatie bedreigd

Wat als je online belachelijk wordt gemaakt, beledigd wordt of beticht van iets dat je niet gedaan hebt, kortom : je online reputatie bedreigd wordt ? We bekijken enkele situaties en wat je kunt doen.

 

661 Porno

Jongeren kunnen online niet om porno heen : het is maar een paar klikken ver. Porno heeft evenwel invloed op hun seksuele zelfbeleving en relatie en verschilt daarin van erotische foto’s en online info over seksualiteit, blijkt uit onderzoek. Ik geef de interessantste resultaten, laat luisteren naar een getuigenis van een jongere die verslaafd was aan porno, geef inkijk in de fake wereld van de pornostudio’s en sluit af met een intro op hoe een écht jong koppel intiem is. Ik serveer dit allemaal zonder enige porno (dat is evident) en mét een portie humor.

 

Print Friendly, PDF & Email