Waarom boeken voor leerlingen ?

1. “Je zult tevreden zijn.”

Een belangrijk deel van mijn presentaties is voor leerlingen. Jaar na jaar kom ik op dezelfde scholen … omdat zij tevreden zijn. Elk jaar komen er enkele scholen bij. Dat is zo reeds vele jaren. Ik wil dat ook graag zo houden.

2. “Je haalt een expert in huis.”

Als leerkracht is het quasi onmogelijk om de ontwikkeling van het internet, de sociale media en de digitale media bij te benen : alles gaat zo snel. Ik kan dagelijks de tijd nemen om te volgen wat internationale experts hierover vertellen en aansprekend beeldmateriaal (foto – film) te verzamelen voor mijn presentaties.

3. “Helemaal op het niveau van de leerlingen.”

Mijn 30-jarige ervaring als leraar in BaO, BSO, TSO en ASO geven me de mogelijkheid om didactisch doordachte presentaties te schrijven op maat van elke leeftijdsgroep en daarbij rekening te houden met taal, interesse, opbouw, afwisseling, enzovoort … zoals leerkrachten gewoon zijn om te doen.

4. “Het gaat over hùn leefwereld.”

De items die ik breng, zitten helemaal in de leefwereld van de leerlingen. Dat merk je aan hun erg grote aandacht en hun veelvuldige reacties. Er wordt ook veel gelachen : vooral omdat ze situaties herkennen. Een schoolbel, een leraar die weggaat om les te geven, het deert hen doorgaans niet. Veelal voorzie ik halfweg een babbelpauze van enkele minuten; dat hebben ze ook nodig. Het zijn doorgaans minuten met véél decibel … en nadien wordt het al even snel weer muisstil. Fijn om mee te maken.

5. “Niet vòòr de leerlingen, maar mét de leerlingen.”

In de meeste presentaties worden leerlingen sterk betrokken. Die kans grijpen ze ook : ze steken doorgaans allemaal hun hand op bij een vraag; velen willen een ervaring vertellen of een kritische bedenking maken; sommigen durven ook vooraan komen.

6. “Ze leren veel bij.”

Wat ik breng, is geen bezigheidstherapie : het is de bedoeling dat de leerlingen ook echt wat leren. Niet omdat ik het hen verteld heb – hun vrienden weten het allemaal véél beter -, wél omdat ze via filmpjes en getuigenissen van jongeren gezien hebben dat het waar is wat ik hen breng en ze met de vele concrete voorbeelden en praktische tips ook iets kunnen doen.

7. “Ook de gevoelige onderwerpen.”

Het is voor leerkrachten niet voor de hand liggend om gevoelige onderwerpen als seksualiteit online, smartphone-verslaving, online pesten en gepest worden, … te bespreken met pubers. Toch is het belangrijk dat dit gebeurt. In de items hierover wordt niet de moraliserende kaart getrokken, wél die van de humor en vooral die van de praktische tips, zodat leerlingen beter weten wat ze in moeilijker situaties kunnen doen.

8. “Het is een ondersteuning voor wat je leerlingen wil meegeven.”

Als je als leraar ‘mediawijze’ raad wil geven, reageren pubers gemakkelijk afwijzend : hun vrienden weten het allemaal véél beter … en misschien ook die spreker die op school geweest is. Ik ondervind dat veel leerkrachten in een gesprek met een leerling met een ‘online probleem’ verwijzen naar wat die leerling in mijn presentatie gezien en gehoord heeft. Ik ondervind ook dat veel leerkrachten ideeën en tips uit de presentaties verwerken in hun lessen. Gelijk hebben ze.

 

Wat zeggen anderen over de presentaties ?

Presentaties voor leerlingen BaO 3e graad

Leerkrachten van Basisschool Sint-Jan Visitatie te Gent :

  • Ideaal voor het zesde leerjaar ! De leerlingen waren geboeid van bij het begin tot op het einde.
  • Super sessie ! Het lijkt me zinvol dat leerlingen in het 5e leerjaar én in het 6e leerjaar met Filip Bourgeois hun ervaringen kunnen delen.
  • Meer reacties in de bijlage ‘Feedback LLN BaO 2014.pdf’.
Presentaties voor àlle leerlingen BSO-TSO

Rik Van de Sompel van het Scheppersinstituut te Wetteren :

“Wij nodigden dhr. Bourgeois uit om onze leerlingen internet-vaardiger te maken. Onze jonge mensen maken dagelijks gebruik van sociale media, tasten de ongekende mogelijkheden af maar zien jammer genoeg niet altijd de gevaren. Als school is het onze plicht om hier ook oog voor te hebben. Per graad werden in de lezing andere accenten gelegd, aangepast aan de specifieke leefwereld. De interactieve manier van werken sprak onze leerlingen erg aan. Het werd een boeiende tocht doorheen de wereld van het internet en de sociale media.”

Presentaties voor àlle leerlingen ASO

Annie De Meerleer, directeur GO! Atheneum Veurne Centrum :

“Leerlingen vonden het zeer interessant,  leerrijk en bevattelijk. Ze zijn van een aantal zaken echt geschrokken. Inhoudelijk hip, zeer interactief, inhoud aangepast aan de leeftijd. Ook voor volwassenen zeer interessant en leerrijk.”

Presentaties voor leerlingen SO 1e graad

Een begeleidende leerkracht :

“Ik heb al verschillende sessies van jou gezien en ik vind het sterk dat je elk jaar aanpassingen doet en andere voorbeelden geeft : zo blijft het actueel en voor iedereen boeiend !”

Trui De Vos, leerkracht van Sint-Paulus te Herzele :

“Online privacy, grenzen afbakenen en afspraken naleven, veilig internetten en de wondere wereld van chatten. Niets heeft nog geheimen voor de leerlingen van de eerste graad van Sint-Paulus Herzele. Na een sessie “internetvaardig” van Filip Bourgeois werden onze leerlingen nog meer overtuigd dat online/digitaal pesten wel degelijke een pest is. Iets waar je dus beter ver genoeg van blijft… Doordat dhr. Filip Bourgeois de sessie op een (inter)actieve manier brengt (de kaartjes!) worden de leerlingen nog meer bewust van mediawijsheid.. Een aanrader!”

Presentaties voor leerlingen BuSO 1e graad OV1

Schriftelijke reacties van de leerlingen OV1 1e graad van BuSO Sint-Lodewijk te Wetteren :

  • De Powerpoint was zeer duidelijk en goed gestructureerd.
  • Het was tof dat we zelf vragen mochten stellen.
  • Ik heb zelf rood haar en vond het filmpje over de jongen met rood haar die gepest werd, heel herkenbaar.
  • Meneer Bourgeois heeft een luide en duidelijke stem.
  • Er werd ons geleerd hoe we met Facebook moeten omgaan. Dat is beter dan het te verbieden.
Presentatie over pesten voor leerlingen 2e graad AS0-TSO

Georges Vandenbergh, leerkracht van Campus Het Spoor te Mol

Het was een presentatie met veel aandacht voor de psyche achter online pestgedrag en vooral hoe er constructief mee om te gaan. Het was geen shock-therapie met zware verhalen maar eerder een zachte uitnodiging om de geest achter pesten te onderzoeken, te analyseren en om te draaien naar iets positiefs. Inhoudelijk interessant en afgewisseld met humoristische filmpjes.

Presentatie voor leerlingen 2e en 3e graad BSO-TSO

Sharron D’Hondt, leerkracht van het KTA te Ieper :

De presentatie werd zeer goed bevonden door alle leerkrachten en door de meerderheid van de leerlingen. Ik noteerde volgende positieve punten : goede spreker, duidelijke voordracht, goede interactie, interessante en leerrijke inhoud, taal afgestemd op doelgroep, inhoud passend bij doelgroep en vriendelijke spreker.

Presentaties voor leerlingen SO 3e graad

Pieterjan Oste, leerkracht informatica van het Onze-Lieve-Vrouwcollege te Zottegem :

“Tijdens de presentatie kon je zelfs hier en daar stilletjes een frank horen vallen, of hoorde je zelfs luidop een “Oooh” en “Oei oei”. Is het dat niet wat we net willen bereiken : jongeren bewust maken van de mogelijkheden, maar ook attent maken voor de valkuilen van sociale media? En dat is iets waar Filip Bourgeois meesterlijk in slaagt. De vraag is dus niet OF je Bourgeois naar je school haalt, maar wel WANNEER.”

Op televisie



Meer info

Verder op het internet

Wil je zien wat anderen zeggen over Filip Bourgeois of over Internetvaardig ? Ga het na op StartPage, ‘s werelds meest privacy-vriendelijke zoekmachine. Bekijk zijn persoonlijk profiel en professioneel netwerk op LinkedIn. Of volg hem op Twitter.

Twitter Facebook Linkedin RSS