Zomercursus mediawijsheid

Kijk nou eens, wat een mooie kans: vanaf 6 juli kun je (gratis!) meedoen aan de cursus, zodat u tijdens de zomer uw mediawijsheid op peil kunt houden of zelfs kunt verbeteren. Wie wil dat nou niet?

Media LIT: Overcoming Information Overload. Take control of information overload and make media serve you better.

Onder leiding van Dan Gillmor. Voor wie nog geen idee heeft wie dat is, zie hier.

Zijn laatste boek is overigens hier gewoon als pdf op te halen: Mediactive (alweer zo’n goede tip!) Het boek is de basis voor de online cursus (MOOC).

De cursus begint op 6 juli en duurt zeven weken, dus je bent zowat klaar als het nieuwe schooljaar weer begint. Er is een prachtig programma, kijk maar:

  • Week 1 – How media have changed; key principles for becoming an active user of media; and why media/news literacy is so important in a data-saturated environment. What it means to be a critical thinker.
  • Week 2 – Be skeptical of everything, but not equally skeptical of everything. Why judgement is so important. More on why we all need a personal credibility scale. We’ll look at the two-sides fallacy, understanding risk (statistical), social media and the velocity of information.
  • Week 3 – BS detection with Howard Rheingold. Slant vs. opinion; astroturfing and native advertising, where to find credible information.
  • Week 4 – Opening our minds: Escaping echo chambers and filter bubbles. Recognizing “confirmation bias” in ourselves, not just others. Seeking out opposing views and other cultural worldviews.
  • Week 5 – Literacy is also creation: Principles of creating media with integrity: Ownership of media, tools for creating media, legal and ethical issues in media creation, integrity in creating media.
  • Week 6 – Trust and reputation in a saturated media landscape. How media providers engender trust (or mistrust), fact-checking, transparency, community. How we in the audience can help our information providers be more trustworthy. Why we – audiences and information providers alike – need to adopt a “slow news” approach.
  • Week 7 – Next steps: How you can put all of this into long-term action; why you should be a media literacy advocate (and how to do it). Plus: resources for parents and teachers.

Dus?

Inschrijven kan hier.

Bron : Bureau Jeugd & Media

Ik heb me alvast ingeschreven voor de cursus. Dank, Justine Pardoen voor de tip !

Vanaf 1 september 2015 is er voor leerlingen SO van de 1e, 2e en 3e graad het nieuwe programma ‘Digitale geletterdheid’. Die programma’s bevatten nu reeds elementen die aan bod komen in de cursus. Ik hoop elementen uit de cursus te kunnen verwerken in de programma’s, uiteraard op het niveau van de leerlingen.

Print Friendly, PDF & Email