Waarom boeken voor leerlingen ?

1. “Je haalt een professionele spreker naar de school.”

Ik ben voltijds spreker. Jaarlijks bereik ik méér dan 10.000 mensen. Hoe meer ik een lezing breng, hoe meer die ‘gepolijst’ wordt : aangepast aan het publiek, interactief en met humor.

2. “Je haalt een expert in huis.”

Als leerkracht is het quasi onmogelijk om de ontwikkeling van het internet, de sociale media en de digitale media bij te benen : alles gaat zo snel. Als professional volg ik elke dag wat internationale experts hierover vertellen en verzamel ik aansprekend beeldmateriaal (foto – film) voor mijn presentaties.

3. “Helemaal op het niveau en vanuit de leefwereld van de leerlingen.”

Mijn 30-jarige ervaring als leraar in BaO, BSO, TSO en ASO geven me de mogelijkheid om didactisch doordachte presentaties te schrijven op maat van elke leeftijdsgroep en daarbij rekening te houden met taal, interesse, opbouw, afwisseling, enzovoort … zoals leerkrachten gewoon zijn om te doen.

4. “Met elke groepsgrootte en altijd aan de laagste prijs.”

Ik heb veel ervaring met groepen tot 250 leerlingen : als leerlingen een presentatie in grote groep aankunnen en de accomodatie hiervoor geschikt is, werkt dit prima. Kleine groepen kunnen uiteraard ook. De kleinste groepen betalen het minst; de grootste groepen betalen het minst per deelnemer.

5. “Heel erg interactief.”

De leerlingen worden tijdens de presentatie sterk betrokken : ze kunnen reageren, vragen stellen, ervaringen delen, … In de meeste presentaties wordt ook gebruik gemaakt van Plickers, een interactieve online tool.

6. “Ze leren veel bij.”

Wat ik breng, is geen bezigheidstherapie : het is de bedoeling dat de leerlingen ook echt wat leren. Niet omdat ik het hen verteld heb – hun vrienden weten het allemaal véél beter -, wél omdat ze via filmpjes en getuigenissen van jongeren gezien hebben dat het waar is wat ik hen breng en ze met de vele concrete voorbeelden en praktische tips ook iets kunnen doen.

7. “Ook de gevoelige onderwerpen.”

Het is voor leerkrachten niet voor de hand liggend om gevoelige onderwerpen als seksualiteit online, smartphone-verslaving, online pesten en gepest worden, … te bespreken met pubers. Toch is het belangrijk dat dit gebeurt. In de items hierover wordt niet de moraliserende kaart getrokken, wél die van de humor en vooral die van de praktische tips, zodat leerlingen beter weten wat ze in moeilijker situaties kunnen doen.

8. “Het ondersteunt mediawijsheid op school.”

Als school moet je vandaag aandacht besteden aan mediawijsheid. Dat is niet altijd evident : als je als leraar ‘mediawijze’ raad wil geven, reageren pubers gemakkelijk afwijzend : hun vrienden weten het allemaal véél beter … en misschien ook die spreker die op school geweest is. Ik ondervind dat veel leerkrachten in een gesprek met een leerling met een ‘online probleem’ verwijzen naar wat die leerling in mijn presentatie gezien en gehoord heeft. Ik ondervind ook dat veel leerkrachten ideeën en tips uit de presentaties verwerken in hun lessen. Gelijk hebben ze.

Op televisie



Meer info

Wat anderen zeggen :

Wil je zien wat anderen zeggen over Filip Bourgeois of over Internetvaardig ? Ga het na op StartPage, ‘s werelds meest privacy-vriendelijke zoekmachine.

Twitter Facebook Linkedin RSS

Print Friendly, PDF & Email
IV OSO Oostakker Edugo 2012