Leerlingen 1e graad SO

 

Nieuw in 2016-2017

  • Je kunt nu ook een combi-presentatie boeken, waarin 3 thema’s naar keuze aan bod komen.
  • Het tarief voor de kleinste en de grootste groepen is nu extra laag.
  • De items uit het programma ‘Sociale media’ vind je nu verspreid over de programma’s 240, 340, 440 en 640. Wil je een presentatie met een programma dat erg lijkt op het programma ‘Sociale media’, boek dan een combi-presentatie met twee van die thema’s.
  • De items uit het programma ‘Digitale geletterdheid’ vind je nu verspreid over de thema’s 140, 240 en 740. Wil je een presentatie met een programma dat erg lijkt op het programma ‘Digitale geletterdheid’, boek dan een combi-presentatie met twee van die thema’s.

 


 

Programma’s 2016-2017

Voor leerlingen van de 1e graad SO zijn er 2 thema-programma’s en 8 combi-programma’s. Alle programma’s zijn geschikt voor ASO, BSO en TSO.

Hoe kiezen ?
  • Wil je een mediawijs programma van 2 lesuren en vertrouw je hiervoor op de spreker, kies dan voor 840 Mediawijsheid.
  • Wil je een presentatie van 2 lesuren waarin 1 thema wordt uitgediept, dan kies je uit het aanbod aan thema-programma’s.
  • Wil je dat in 2 lesuren 2 thema’s aan bod komen, dan kies je 2 combi-programma’s uit.
  • Wil je een kortere presentatie ? Of wil je zelf een programma samenstellen met de items van jouw keuze ? Dat kan ook ! Meer info op ‘programma’s op maat‘.
  • Meer advies bij je keuze vind je op de pagina met advies voor leerlingenpresentaties.

Tip : Wil je nu alvast boeken, maar pas later beslissen over het programma ? Dat kan, no problem.

Legende bij de tabellen :

Nummer + titel : elk item heeft een eigen nummer en titel. Wil ze aub samen gebruiken bij je boeking : het zal misverstanden voorkomen. De beschrijving van elk item vind je verder op deze pagina.
Tijdsduur : 1 sterretje per tijdseenheid van 15 minuten. Een sessie van 100 minuten is goed voor 7 sterretjes.

 

Thema-presentaties

Thema-programma 340 : Pesten

Samenvatting :

De spreker focust eerst op digitaal pesten. Digitaal pesten scheert een hoge vlucht : veelal door kinderen die niet door hebben hoe hard iets kan aankomen bij een ander, soms door kinderen die een klasgenoot kwaad willen aandoen. In deze presentatie plaatst de spreker pesten tegenover plagen en kattenkwaad en toont hij hoe online grapjes gemakkelijk verkeerd overkomen. De omstaanders worden aangemoedigd om op te komen voor de sfeer in de klas. Wie gepest wordt, krijgt mee wat je kunt doen. De argumenten van pesters worden getoetst op hun waarheidsgehalte, waarna hij hen aanmoedigt om positief te scoren.

Items :

Gewijzigde nummering (september 2016)

NummerTitelTijdsduurOpmerking
341Wat is digitaal pesten ?*
342Digitaal pesten & de omstaanders**
901Pauze
343Digitaal pesten & de gepesten**
344Digitaal pesten & de pesters**
345Gepest online melden**Naar keuze - in de plaats van een ander item
Thema-programma 440 : Privacy – Meest geboekte thema-programma in najaar 2016

Samenvatting :

De spreker focust eerst op onze online privacy. Leerlingen hebben er doorgaans geen idee van hoeveel mensen hun berichtjes op Facebook kunnen lezen. We bekijken we dit heel concreet. Het is best fijn dat een bericht zo gemakkelijk verspreid wordt, maar wat moet je doen als je een bericht juist in beperkte kring wil houden ? Na de babbelpauze volgen aansluitende items.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
441Kleine privacy****
901Pauze
442Kat op Instagram*
444Getagd op Facebook*NIEUW
445Privacy & Facebook*
Thema-programma 840 : Mediawijsheid – Nieuw

Samenvatting :

Voor jongeren van vandaag is het gebruik van digitale media heel gewoon. We mogen er evenwel niet van uitgaan dat ze ‘wijs’ gebruik maken van deze nieuwe media. Deze ‘mediawijze’ presentatie wil hen hierin sterker maken. Ter ondersteuning van wat ze leren op school en thuis.

Items :

Dit programma bevat een mix van items uit de andere programma’s. Perfect voor wie gewoon een goed programma wil en hiervoor vertrouwt op de keuze van de spreker.

 

Combi-presentaties – Nieuw

Tip : 

In een presentatie van 2 lesuren is er tijd voor 7 sterretjes (1 sterretje * = ±15 min.). Kom je samen aan 8 sterretjes, dan worden 1 of 2 items wat ingekort. Kom je evenwel maar aan 6 sterretjes, dan kun je een item naar keuze toevoegen. Bv. item 901 of hoger.

Combi-programma 140 : Grenzen – Nieuw

Samenvatting :

De smartphone is alomtegenwoordig vandaag : om je Facebook te bekijken, te whatsappen of te snapchatten. Jongeren kunnen er helemaal aso (asociaal) van worden. We bekijken het fenomeen en hoe je het kunt aanpakken bij de ander, bij jezelf of samen. Ondertussen dalen de schoolcijfers van sommige leerlingen. Het is immers lastig om je te focussen op schoolwerk als je voortdurend wordt afgeleid door sociale mediaberichtjes. Met een paar eenvoudige proefjes maken we leerlingen hier bewust van. Het is nodig dat ze hiervoor papier en stylo bij de hand hebben. Nadien volgen tips voor ‘monotasking’.

Praktisch : de leerlingen zorgen ervoor dat ze papier en stylo bij de hand hebben. Dit hebben ze nodig voor een korte schrijfproef tijdens item ‘142 Multitasking‘.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
141Smartphone, smart friends**
142Multitasking**Nieuw
Combi-programma 240 : Informatie – Nieuw

Samenvatting :

‘Het is waar, want het stond op internet’. Een dooddoener die leerlingen nog steeds hanteren. We gaan na waaraan je een hoax kunt herkennen, kijken kritisch naar foto’s waarbij je kunt twijfelen of wat je ziet wel kan. Ik geef mee waarop je kunt letten om valse informatie te herkennen en hoe je gemakkelijke kunt nagaan of een foto echt is of bewerkt.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
241Kritisch kijken**
242Echt of bewerkt ?**Nieuw
Combi-programma 340 : Pesten – Meest geboekt combi-programma in najaar 2016

Samenvatting :

De spreker focust eerst op digitaal pesten. Digitaal pesten scheert een hoge vlucht : veelal door kinderen die niet door hebben hoe hard iets kan aankomen bij een ander, soms door kinderen die een klasgenoot kwaad willen aandoen. In deze presentatie plaatst de spreker pesten tegenover plagen en kattenkwaad en toont hij hoe online grapjes gemakkelijk verkeerd overkomen. De omstaanders worden aangemoedigd om op te komen voor de sfeer in de klas.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
341Digitaal pesten : intro *
342Digitaal pesten : omstaanders**
Combi-programma 440 : Privacy – Meest geboekt samen met combi-programma 340 Pesten

Samenvatting :

Chat-apps worden door leerlingen graag gebruikt om met vrienden contact te houden. Met de sociale media daarentegen kun je heel de wereld bereiken. Of wordt je voor heel de wereld zichtbaar, het is maar hoe je het bekijkt. Dat besef hebben leerlingen veelal niet, bij het plaatsen van privé-informatie, een berichtje of bij het taggen van foto’s. Daarom tonen we het in dit programma concreet. En hoe je op een verstandig manier online actief kunt zijn.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
441Kleine privacy****Vernieuwd
Combi-programma 540 : Reputatie

Samenvatting :

In het eerste item nemen we onze vrienden onder de loep : hoeveel vrienden hebben we online en offline ? Wat mogen zij over ons weten, hoe tonen we ons ? Wat betekent dit t.a.v. wie online onze vrienden zijn : tonen ze zich echt zoals ze zijn ?  In het tweede item gaat het over online populariteit : voor veel pubers vandaag hét hoofddoel. Eerst volgen we het verhaal van een meisje dat heel veel volgers wenste en dat op een bizarre manier realiseerde. Als alternatief stellen we voor om uit te pakken met wat je kunt, dat mag immers best gezien worden.

Items :

CodeTitelTijdsduurOpmerking
541Echte vrienden*Nieuw
542Populair**
Combi-programma 640 : Seksualiteit – Nieuw

Samenvatting :

De meeste leerlingen in de eerste graad zijn nog niet toe aan een seksuele relatie. Toch hebben velen al intieme foto’s gezien of weten ze dat sommige leerlingen er iets mee zijn tegengekomen. Het is dan ook hét het moment om hen hiervoor te sensibiliseren. We starten met de vraag wat je zou doen als iemand je vraagt om een pikante foto. We bekijken hoever een foto online verspreid kan geraken en wat je best doet als je ‘per toeval’ een intieme foto ontvangt. Ook de wetgeving komt aan bod : wat mag eigenlijk met (intieme) foto’s ?

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
641Intieme foto verspreid***Vernieuwd
642Snapchat shit*
Combi-programma 740 : ICT – Nieuw

Samenvatting :

Om pestsituaties te voorkomen, is het belangrijk dat hun wachtwoord niet te raden is. Voor potentiële pesters is het belangrijk dat ze beseffen dat anonimiteit online niet echt bestaat. Beide worden heel concreet besproken. We ronden af met de basis voor een goede presentatie.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
741Veilig wachtwoord*
742Anoniem pesten**
743Scoren met je presentatie*
744Fake vriend*Nieuw - in de plaats van een ander item naar keuze
Combi-programma 745 : Facebook – Meest geboekt samen met combi-programma 440 Privacy

Samenvatting :

Je privacy op publieke sociale media als Facebook heb je deels zelf in de hand. Bv. door ervoor te zorgen dat alleen je vrienden je berichten kunnen zien. Of je niet zomaar laten taggen op foto’s. Er is evenwel meer : Facebook en andere sociale media zijn gratis. Daar staat een prijs tegenover, die van onze privacy. Ook dat heb je deels zelf in de hand. Bv. door (indien gewenst) van die sociale media geen gebruik te maken of (indien mogelijk) je privacy-instellingen aan te passen. Complexe zaken op een eenvoudige manier gebracht. Nadien volgt de praktijk : hoe kun je je instellingen zò aanpassen dat je (een beetje) meer beveiligd bent qua privacy en tegen pestproblemen.

Tip : Voorzie aansluitend een lesuur waarin de leerlingen onder begeleiding van hun (klas)-leerkracht hun Facebook-instellingen op punt zetten.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
445Privacy & Facebook*
745Facebook instellingen**

 

Kostprijs

Een sessie voor leerlingen duurt standaard 2 lesuren. In de tabel vind je hiervoor de totale kostprijs en de kostprijs per leerling. Begeleidende leerkrachten worden niet aangerekend.

Aantal deelnemers1 sessiePer leerling2 sessiesPer leerling3+ sessiesPer leerling
40€360€9,00€310€7,75€300€7,50
50€388€7,75€338€6,75€325€6,50
65€423€6,50€374€5,75€358€5,50
80€460€5,75€400€5,00€380€4,75
100€500€5,00€450€4,50€425€4,25
125€531€4,25€500€4,00€469€3,75
160€600€3,75€560€3,50€520€3,25

De tabel is een vereenvoudigde weergave; het document ‘Internetvaardig tarief‘ (PDF) is uitgebreider. Meer info op de pagina ‘Kostprijs‘.

 


 

Items (samenvatting)

Item 141 – Smartphone, smart friends ?

De voorbije 40 jaar kenden we een ganse evolutie van de draadloze telefoon over de gsm naar de smartphone. Toch is er méér veranderd dan louter techniek : de smartphone heeft een grote invloed in waar we mee bezig zijn – met de smartphone – en hoe we met elkaar omgaan – via de smartphone. Meer en meer jongeren storen zich hier aan, zeker als hun vriend(in) hen geen blik gunt omdat hij/zij met iets anders bezig is : zijn/haar smartphone. We bekijken het fenomeen en hoe je het kunt aanpakken bij de ander, bij jezelf of samen.

Item 142 – Multitasking

Sinds de opkomst van de smartphone dalen de schoolcijfers van sommige leerlingen. Het is immers lastig om je te focussen op schoolwerk als je voortdurend wordt afgeleid door sociale mediaberichtjes. Met een paar eenvoudige proefjes testen we de aandacht, multitaskingvaardigheid en de concentratie van leerlingen. Het is nodig dat de leerlingen hiervoor papier en stylo bij de hand hebben. Nadien volgen tips voor ‘monotasking’.

Item 241 – Kritisch kijken

‘Het is waar, want het stond op internet’. Een dooddoener die leerlingen nog steeds hanteren. In dit item gaan we na waaraan je een hoax kunt herkennen, kijken we kritisch naar zaken die je online vindt als zijnde waarheid en geef ik mee waarop je kunt letten om valse informatie te herkennen.

Item 242 – Echt of bewerkt ? – NIEUW

Je komt online geregeld fantastische foto’s tegen waarbij je twijfelt of wat je ziet wel kan. Terecht : het standpunt van de fotograaf kan een ‘verkeerde’ indruk geven, beeldbewerking is courant. We bekijken dat bij heel wat foto’s en geven een gemakkelijke tip om na te gaan of een foto echt is of bewerkt.

Items 341 Wat is digitaal pesten ?

Digitaal pesten scheert een hoge vlucht : veelal door kinderen die niet door hebben hoe hard iets kan aankomen bij een ander, soms door kinderen die een klasgenoot kwaad willen aandoen. Om te starten, plaatst de spreker pesten tegenover plagen en kattenkwaad, toont hij hoe online grapjes gemakkelijk verkeerd overkomen en vergelijkt hij offline met online pesten.

Items 342 Digitaal pesten & de omstaanders

Wat kun je doen als je getuige bent van online gepest ? Meer dan veel jongeren denken. Al vraagt het soms lef om te durven opkomen voor de goede sfeer in de klas.

Items 343 Digitaal pesten & de gepeste

Wat kun je doen als je online gepest wordt ? Wat werkt niet ?

Items 344 Digitaal pesten & de pester

Wat te denken over pestkoppen ? Hun argumenten worden getoetst op hun waarheidsgehalte, waarna de spreker jongeren aanmoedigt om sociaal vooral positief te scoren.

Item 345 – Gepest online melden

Wat kun je doen als je online gepest wordt of online pestberichten ziet ? De spreker toont concreet hoe je een pestfilmpje op You-Tube en een pestpagina op Facebook kunt rapporteren.

Item 441 – Kleine privacy – VERNIEUWD

Chat-apps worden door leerlingen graag gebruikt om met vrienden contact te houden. Met de sociale media daarentegen kun je heel de wereld bereiken. Of wordt je voor heel de wereld zichtbaar, het is maar hoe je het bekijkt. Dat besef hebben leerlingen veelal niet, bij het plaatsen van privé-informatie, een berichtje of bij het taggen van foto’s. Daarom tonen we het in dit programma concreet. En hoe je op een verstandig manier online actief kunt zijn.

Item 442 – Kat op Instagram

Elke foto die we online plaatsen, bevat onzichtbaar extra informatie : de EXIF-gegevens. Het gaat om heel wat gegevens die min of meer persoonlijk zijn en waar velen geen flauw benul van hebben. Voor dit item volgen we de foto van een Gentse huiskat die op Instagram werd geplaatst en toon ik hoe gemakkelijk je kunt terugvinden waar die kat (en diens eigenaar) wonen. Ik pleit ervoor om kritisch te kiezen welke persoonlijke gegevens je online prijsgeeft en toon hoe je EXIF-gegevens kunt verwijderen.

Item 445 – Privacy & Facebook

Je privacy op publieke sociale media als Facebook heb je deels zelf in de hand. Bv. door ervoor te zorgen dat alleen je vrienden je berichten kunnen zien. Of je niet zomaar laten taggen op foto’s. Er is evenwel meer : Facebook en andere sociale media zijn gratis. Daar staat een prijs tegenover, die van onze privacy. Ook dat heb je deels zelf in de hand. Bv. door (indien gewenst) van die sociale media geen gebruik te maken of (indien mogelijk) je privacy-instellingen aan te passen. Complexe zaken op een eenvoudige manier gebracht.

Item 444 – Getagd op Facebook – NIEUW

Het nieuwe normaal : mensen nemen foto’s, plaatsen die op Facebook en taggen je. Dat is ook de bedoeling … van Facebook. En best handig. Toch wil niet iedereen dat. In dit item focussen we op het taggen en getagd worden : wat is er mis mee, wat kun je eraan doen ?

Item 541 – Echte vrienden – NIEUW

In dit item nemen we onze vrienden onder de loep : hoeveel vrienden hebben we online en offline ? Wat mogen zij over ons weten, hoe tonen we ons ? Wat betekent dit t.a.v. wie online onze vrienden zijn : tonen ze zich echt zoals ze zijn ?

Item 542 – Populair

Vandaag ben je maar iemand als je online populair bent : veel vrienden, veel volgers, … als het maar veel is. Eerst volgen we het verhaal van een meisje dat heel veel volgers wenste en dat op een bizarre manier realiseerde. Als alternatief stellen we voor om uit te pakken met wat je kunt, dat mag immers best gezien worden.

Item 641 – Intieme foto verspreid – Vernieuwd

De meeste leerlingen in de eerste graad zijn nog niet toe aan een seksuele relatie. Toch hebben velen al intieme foto’s gezien of weten ze dat sommige leerlingen er iets mee zijn tegengekomen. Het is dan ook hét het moment om hen hiervoor te sensibiliseren. We starten met de vraag wat je zou doen als iemand je vraagt om een pikante foto. We bekijken hoever een foto online verspreid kan geraken en wat je best doet als je ‘per toeval’ een intieme foto ontvangt. Ook de wetgeving komt aan bod : wat mag eigenlijk met (intieme) foto’s ?

Item 642 – Snapchat-shit – Opnieuw in het aanbod

Snapchat is een leuke app op je smartphone. Hoe veilig is Snapchat ? We bekijken hoe foto’s toch verspreid kunnen raken en hoe je dat voor intieme foto’s kunt voorkomen.

Item 741 – Veilig wachtwoord

Wat is een veilig wachtwoord ? Ik laat enkele vrijwilligers hun wachtwoord testen op kraakbaarheid en vertel hoe je kunt zorgen voor een niet-te-kraken-wachtwoord. Tip : met een combinatie van letters, cijfers en leestekens kom je er vandaag (helaas) niet meer !

Item 742 – Anoniem pesten

Online tonen leerlingen minder remmingen dan offline. Dat is nog meer het geval als ze het idee hebben dat niemand kan weten wie een pestbericht verstuurd heeft via mail of sms of wie achter een online account zit. Helaas voor hen is dat niet de realiteit : van elke mail is te traceren van waar die komt, van elk sms-je is te zien van waar die verstuurd werd, een twitterbericht verstuurd met de gsm kan soms gelokaliseerd worden. Dit toon ik heel concreet : behoorlijk onthutsend voor leerlingen die denken online anoniem bezig te kunnen zijn !

Item 743 – Scoren met je presentatie

Het brengen van een korte presentatie is voor veel leerlingen een schooltaak ‘met uitdaging’.  Een presentatie bijwonen van een spreker kan voor hen al inspirerend zijn. In dit item krijgen ze extra tips : hoe kun je publiek mee hebben binnen de minuut, wat kan maken dat je volledig de mist in gaat ?

Item 744 – Fake vriend – NIEUW

Op sociale media kun je heel leuke jongens en meisjes leren kennen. Helaas zijn nogal wat online profielen fake. Soms zitten daar ook volwassenen tussen die uit zijn op misbruik. In dit item zoomen we in op het verhaal van Lisa, een meisje van 13 uit Nederland die zomer 2015 gedurende enkele dagen vermist was : hoe je aan het online profiel van haar ‘vriend’ kon merken dat er iets fout mee was en hoe ontdekt werd dat diens foto vals was.

Item 745 – Facebook instellingen

Facebook is een fantastisch sociaal medium, maar ook een plek waar je privacy bedreigd wordt, alsook waar gepest wordt. Dat heb je deels zelf in de hand. Ik laat een vrijwilliger inloggen en bekijk nìet zijn/haar tijdlijn, maar bespreek de belangrijkste knopjes van de instellingen om je Facebook méér privacy-veilig en/of pest-veilig te maken.

Item 901 – Pauze

Bij een sessie van meer dan 1 lesuur wordt standaard halfweg een ‘babbelpauze’ van enkele minuten voorzien. Bij een sessie van meer dan 2 lesuren is een onderbreking (speeltijd) aangewezen. Bij een onderbreking van méér dan 20 min. worden de delen vòòr en nà de onderbreking voor de kostprijs beschouwd als aparte sessies.

Item 902 – Vragen (*)

De presentaties geven de leerlingen antwoorden op vragen, maar roepen ook nieuwe vragen op. Doorgaans is hier geen tijd voor. Bij een combi-presentatie kan hiervoor uitdrukkelijk tijd voorzien worden.

Tip : Laat de leerlingen voordien hùn vragen formuleren bij het programma. Het is handig als die gebundeld worden pér presentatie. Ik bespreek er dan telkens enkele van. Als ze hun naam en klas noteren bij hun vraag, kan ik die vermelden tijdens de presentatie.

Ter inspiratie : Vragen kunnen beginnen met :

  • Hoe kun je (voorkomen dat, ervoor zorgen dat, … ) ?
  • Wat kun je doen als (iemand, een toestel, … ) ?
  • Wat is jouw standpunt over (deze situatie, dit product, … ) ?
Item 903 – Video’s van leerlingen (*)

Er zijn zeker leerlingen die een eigen vlog (video-blog) hebben of zelfgemaakte filmpjes online geplaatst hebben. Dit verdient promotie ! Bij een combi-presentatie kan hiervoor ook uitdrukkelijk tijd voorzien worden.

Item 904 – Performance (*)

Onder de leerlingen zijn er altijd die zelf beschikken over meer dan doorsnee kennis, ervaring of ideeën. Die kunnen ze uiteraard spontaan kwijt in een korte reactie tijdens de presentatie. Bij een combi-presentatie kan hiervoor ook uitdrukkelijk tijd voorzien worden. Het kan een presentatie extra kleur en inbedding geven. Een kans voor durvers ! En voor scholen die leerlingen die kans willen geven.

Tip : Informeer me vooraf over de tijd die waarschijnlijk nodig is. Als er apparatuur gebruikt wordt, moet die geplaatst en getest zijn vòòr de presentatie begint !