Leerlingen 1e graad SO

Nieuw voor 2019-2020

  • Dit jaar zetten we slechts enkele thema’s en onderwerpen voorop. Vind je niet wat je zoekt : vraag ernaar !
  • Ook voor jongeren buiten schoolverband is een presentatie mogelijk : vraag ernaar.
  • Alle presentaties zijn geschikt voor groepen van 20 tot 300 leerlingen.
  • Bij de meeste presentaties wordt gebruik gemaakt van een interactieve tool.

Programma’s 2019-2020

Standaard duurt een presentatie voor leerlingen 2 lesuren of 100 minuten. Een kortere of langere presentatie kan uiteraard ook.  

Lees ook : een programma kiezen

Legende bij de tabellen :

Onderwerpen : de beschrijving van de onderwerpen vind je verder op deze pagina.
Minuten : de opgegeven tijd kan wijzigen doorheen het jaar !

140 Digitale balans

Deze presentatie bevat deels onderwerpen die geschreven werden voor leerlingen van de 2e graad.

Samenvatting :

Teveel jongeren kunnen geen uur zonder hun smartphone. Dat heeft effect op hoe ze offline omgaan met hun vrienden, hoe ze zich bewegen op straat, hoe (on)bereikbaar ze zijn thuis. Noem het een ongewenst gevolg van wat vanuit de ontwerpers van de populairst sociale media ook de bedoeling was : mensen dusdanig dopamineprikkels geven dat ze op het medium blijven. Deze presentatie wil bewustwording aanwakkeren; de leerlingen krijgen ook praktische tips, voor henzelf en voor hun vrienden.

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
141Smartphone, smart friends25
153Digitale balans20
142Sociale media verslaafd25
155Multitasking25
Totaal100
340 Pesten – Meest geboekt in 2018-2019

Samenvatting :

In deze presentatie bekijken we offline versus online pesten, online grapjes tegenover echt pesten. We bekijken verder hoe je best reageert als je zelf gepest wordt : wat werkt én wat werkt niet. Of we geven aandacht aan wat de vele omstaanders kunnen doen : zij kunnen het verschil maken !

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
341Online pesten : intro40
343Pesten : de omstaanders50
Totaal100
640 Seksualiteit

Samenvatting :

De meeste leerlingen in de eerste graad zijn nog niet toe aan een seksuele relatie. Toch hebben velen al intieme foto’s gezien of weten ze dat sommige leerlingen er iets mee zijn tegengekomen. Het is dan ook hét het moment om hen hiervoor te sensibiliseren. We starten met de vraag wat je zou doen als iemand je vraagt om een pikante foto. We bekijken hoever een foto online verspreid kan geraken en wat je best doet als je ‘per toeval’ een intieme foto ontvangt.

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
641Intieme foto gevraagd10
642Snapchat shit20
643Intieme foto verspreid10
644Intieme foto ontvangen10
Totaal60

Over dit programma zegt Andy Corneillie, beleidsmedewerker in GO! Campus Torhout (2018-2019) :

Onze school vroeg Filip Bourgeois om onze leerlingen van de 1ste graad in te wijden in de gevaren van het internet. Uit ervaring weten we dat de laatste jaren vooral sexting een probleem wordt eens de puberteit zich in de 2de graad volledig inzet. We wilden onze leerlingen die nu hun eerste stappen aan het zetten zijn op Snapchat, Instagram en andere sociale media dan ook graag sensibiliseren.

De interactieve sessie zorgde voor een boeiend spel van vraag, antwoord én oplossingen tussen Filip en onze leerlingenpopulatie. Soms grappig, soms serieus, heel vaak confronterend … een aangename afwisseling tussen de diverse onderdelen van de lezing. Vooral de speurtocht naar hoever een pikante foto zich online verspreidt heeft velen doen schrikken.

We kunnen de lezingen van dhr. Bourgeois ten zeerste aanbevelen.

940 Mediawijs met foto’s – NIEUW

Samenvatting :

Nooit werden er zoveel foto’s gemaakt, gepubliceerd en gedeeld als vandaag. In deze presentatie bekijken we via concrete situaties hoe het zit met het maken, online plaatsen en delen van foto’s, hoe je kunt nagaan of een foto echt is of bewerkt. Dat is zeker nuttig om fake nieuws of een fake vriend tijdig te herkennen.

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
841Wat mag met foto's ?45
243Echt of bewerkt ?30
542Fake vriend15
Totaal100
In de pijplijn

Deze onderwerpen zitten nù nog niet in het aanbod. Op verzoek maak ik er – indien haalbaar – werk van en krijgen jullie de primeur :

  • 140 Grenzen aan games
  • 640 Online seks = oké ? Casussen

 


Onderwerpen

Tip : Niet alle onderwerpen staan beschreven op deze pagina :

  • Vind je niet wat je zoekt ? In mijn presentatiekoffer zit veel meer : vraag ernaar.
  • De beschrijving van de onderwerpen met het cijfer 5 in het midden vind je bij het aanbod voor leerlingen 2e graad SO.

Intro

Inleiding & slot van de presentatie. Komt in een presentatie uiteraard maar 1 keer voor.

Pauze

Tijdens een presentatie wordt standaard geen pauze voorzien. Is een pauze of speeltijd nodig, dan telt die tijd voor de kostprijs mee als presentatietijd.

141 Smartphone, smart friends ?

De voorbije 40 jaar kenden we een ganse evolutie van de draadloze telefoon over de gsm naar de smartphone. Toch is er méér veranderd dan louter techniek : de smartphone heeft een grote invloed in waar we mee bezig zijn – met de smartphone – en hoe we met elkaar omgaan – via de smartphone. Meer en meer jongeren storen zich hier aan, zeker als hun vriend(in) hen geen blik gunt omdat hij/zij met iets anders bezig is : zijn/haar smartphone. We bekijken het fenomeen en hoe je het kunt aanpakken bij de ander, bij jezelf of samen.

142 Sociale media verslaafd

Meer en meer jongeren kun je ook behoorlijk verslaafd noemen aan hun smartphone, of beter : aan de sociale media. Behoorlijk indringend ! Dit onderwerp ronden we af met tips om weer controle te krijgen over je sociale leven.

243 Echt of bewerkt

Je komt online geregeld fantastische foto’s tegen waarbij je twijfelt of wat je ziet wel kan. Terecht : het standpunt van de fotograaf kan een ‘verkeerde’ indruk geven, beeldbewerking is courant. We bekijken dat bij heel wat foto’s en geven een gemakkelijke tip om na te gaan of een foto echt is of bewerkt.

341 Online pesten : intro

We plaatsen pesten tegenover plagen en kattenkwaad, bekijken hoe online grapjes gemakkelijk verkeerd overkomen en vergelijken offline met online pesten. We bekijken ook de klassenpagina’s of chatgroepen van de klas online : wie mag/moet erbij, wat met online uitsluiten, negeren en samenspannen ?

343 Pesten : de omstaanders

Wat kun je doen als je getuige bent van online gepest ? We geven 10 praktische tips mee en ronden af met enkele casussen.

442 Gratis apps & accounts

Je privacy op publieke sociale media heb je deels zelf in de hand. Bv. door ervoor te zorgen dat alleen je vrienden je berichten kunnen zien. Of je niet zomaar laten taggen op foto’s. Er is evenwel meer : sociale media zijn gratis. Daar staat een prijs tegenover, die van onze privacy. Ook dat heb je deels zelf in de hand. Bv. door (indien gewenst) van die sociale media geen gebruik te maken of (voor zover mogelijk) je privacy-instellingen aan te passen. Complexe zaken op een eenvoudige manier gebracht.

542 Fake vriend

Niet iedereen online is zoals we die zien online. Sommige accounts zijn gewoon fake of mensen doen zich voor als iemand anders. Dat kan behoorlijk pijnlijk zijn als je verliefd wordt op iemand en die dan later anders blijkt te zijn. Hoe kun je hier alert voor zijn ? Hoe zorg je voor jezelf bij een eerste ontmoeting ?

641 Intieme foto online

We starten met de vraag wat je zou doen als iemand je vraagt om een pikante foto. We bekijken hoever een foto online verspreid kan geraken.

642 Snapchat-shit

Snapchat is een leuke app op je smartphone. Hoe veilig is Snapchat ? We bekijken hoe foto’s toch verspreid kunnen raken en hoe je dat voor intieme foto’s kunt voorkomen.

643 Intieme foto verspreid

Een intieme foto die verspreid geraakt, kan de wereld rond gaan en daar jaren vindbaar blijven. We gaan het na voor een foto die ooit op Netlog stond.

644 Intieme foto ontvangen

Het delen van een sexy foto lijkt het nieuwe normaal te worden, zegt Vlaams en Nederlands onderzoek. Wat als je een intieme foto te zien krijgt ? En wat als je zo’n foto bewaard hebt van iemand met wie het even aan is geweest ? Een pleidooi om met wat je in vertrouwen gekregen hebt, ook vertrouwelijk te houden, of gewoon te verwijderen.

841 Wat mag met foto’s ?

Mag je een foto nemen van je vrienden, je familie, andere mensen ? Mag je zo’n foto online plaatsen ? Mag je zo’n foto delen ? Veel jongeren hebben hier geen idee van, behalve wat ze er thuis over horen (en zien). In dit item worden de puntjes op de i gezet. Mét concrete situaties waarin de leerlingen wat ze gezien hebben, moeten toepassen.

Print Friendly, PDF & Email
IV OSO Oostakker Edugo 2012