Leerlingen 1e graad SO

Nieuw voor 2020-2021

  • Het aanbod werd geüpdated.

Programma’s 2020-2021

Standaard duurt een presentatie voor leerlingen 2 lesuren of 100 minuten. Een kortere of langere presentatie kan uiteraard ook.  

Alle presentaties zijn geschikt voor groepen van 30 tot 250 leerlingen.

Lees ook : een programma kiezen

Legende bij de tabellen :

Onderwerpen : de beschrijving van de onderwerpen vind je verder op deze pagina.
Minuten : de opgegeven tijd kan wijzigen doorheen het jaar !

140 Digitale balans – Meest geboekt in 2019-2020

Samenvatting :

Teveel jongeren kunnen geen uur zonder hun smartphone. Dat heeft effect op hoe ze offline omgaan met hun vrienden, hoe ze zich bewegen op straat, hoe (on)bereikbaar ze zijn thuis. Noem het een ongewenst gevolg van wat vanuit de ontwerpers van de populairst sociale media ook de bedoeling was : mensen dusdanig dopamineprikkels geven dat ze op het medium blijven. Deze presentatie wil bewustwording aanwakkeren; de leerlingen krijgen ook praktische tips, voor henzelf en voor hun vrienden.

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
141Smartphone, smart friends30
142Sociale media verslaafd20
143Digitale balans20
145Multitasking20
Totaal100
240 Nieuws & informatie – Terug van weggeweest

In 2019-2020 werd het programma compleet vernieuwd. Veel scholen misten het oude programma. Dit is er nu terug.

Samenvatting :

Veel van wat je online vindt, is waar. Maar niet alles is waar. Je moet dan ook niet alles zomaar geloven. Aan de hand van enkele verhalen en filmpjes bekijken we wat je kan helpen om ware en onware informatie & verhalen te onderscheiden.

Programma :

ItemsMinutenOpmerking
Intro10
241Kritisch kijken naar online nieuws25
242Viraal nieuws30
243Echt of bewerkt ?25
Totaal100
340 Pesten – In top 3 van meest geboekt in 2019-2020

Samenvatting :

In deze presentatie bekijken we offline versus online pesten, online grapjes tegenover echt pesten. We bekijken verder hoe je best reageert als je zelf gepest wordt : wat werkt én wat werkt niet. Of we geven aandacht aan wat de vele omstaanders kunnen doen : zij kunnen het verschil maken !

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
341Online pesten : intro45
343Pesten : de omstaanders40
Totaal100
640 Seksualiteit – In top 3 van meest geboekt in 2019-2020

Samenvatting :

De meeste leerlingen in de eerste graad zijn nog niet toe aan een seksuele relatie. Toch hebben velen al intieme foto’s gezien of weten ze dat sommige leerlingen er iets mee zijn tegengekomen. Het is dan ook hét het moment om hen hiervoor te sensibiliseren. We starten met de vraag wat je zou doen als iemand je vraagt om een pikante foto. We bekijken hoever een foto online verspreid kan geraken en wat je best doet als je ‘per toeval’ een intieme foto ontvangt. Nadien volgt een bevattelijke presentatie over het vlaggensysteem van Sensoa, wat we toepassen in enkele concrete situaties die we samen bespreken. Expliciete taal wordt hierbij niet uit de weg gegaan.

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
641Intieme foto gevraagd10
642Snapchat shit20
643Intieme foto verspreid10
644Intieme foto ontvangen10
645Vlaggensysteem Sensoa10
646Online seks casussen30
Totaal100

Dit programma werd in het RHIZO Lyceum in Kortrijk gebracht voor de leerlingen van het 2e jaar secundair onderwijs. Van Mieke Lietaert ontvingen we volgende reactie (2019-2020) :

Ik vond het een heel goede presentatie en dit om een aantal redenen:
1) Het is een onderwerp dat echt bij hun leefwereld aansluit. Het was ook heel concreet uitgelegd met voorbeelden uit hun dagelijks leven. Het was zeker geen ‘uitleg boven hun hoofden’
2) De grote interactie met de leerlingen via Mentimeter verhoogde hun betrokkenheid en ze kregen de kans om zelf mee te denken en hun mening te zeggen. Ik vond dat dit echt wel goed lukte. De Mentimeter werkte goed. Door het feit dat er anoniem kon gestemd worden, durfden ze meer voor hun mening uitkomen.
3) De afwisseling met filmpjes van jongeren van hun leeftijd is ook waardevol.
4) Door de vele concrete voorbeelden, kregen ze echt informatie maar ook inzicht in het onderwerp en de gevaren van sexting en ook over wat kan, wat mag en wat kan of mag niet.

Over dit programma zegt Andy Corneillie, beleidsmedewerker in GO! Campus Torhout (2018-2019) :

Onze school vroeg Filip Bourgeois om onze leerlingen van de 1ste graad in te wijden in de gevaren van het internet. Uit ervaring weten we dat de laatste jaren vooral sexting een probleem wordt eens de puberteit zich in de 2de graad volledig inzet. We wilden onze leerlingen die nu hun eerste stappen aan het zetten zijn op Snapchat, Instagram en andere sociale media dan ook graag sensibiliseren.

De interactieve sessie zorgde voor een boeiend spel van vraag, antwoord én oplossingen tussen Filip en onze leerlingenpopulatie. Soms grappig, soms serieus, heel vaak confronterend … een aangename afwisseling tussen de diverse onderdelen van de lezing. Vooral de speurtocht naar hoever een pikante foto zich online verspreidt heeft velen doen schrikken.

We kunnen de lezingen van dhr. Bourgeois ten zeerste aanbevelen.


Onderwerpen

Tip : Niet alle onderwerpen staan beschreven op deze pagina :

  • Vind je niet wat je zoekt ? In mijn presentatiekoffer zit veel meer : vraag ernaar.
  • De beschrijving van de onderwerpen met het cijfer 5 in het midden vind je bij het aanbod voor leerlingen 2e graad SO.

Intro

Inleiding & slot van de presentatie. Komt in een presentatie uiteraard maar 1 keer voor.

Pauze

Tijdens een presentatie wordt standaard geen pauze voorzien. Is een pauze of speeltijd nodig, dan telt die tijd voor de kostprijs mee als presentatietijd.

141 Smartphone, smart friends ?

De voorbije 40 jaar kenden we een ganse evolutie van de draadloze telefoon over de gsm naar de smartphone. Toch is er méér veranderd dan louter techniek : de smartphone heeft een grote invloed in waar we mee bezig zijn – met de smartphone – en hoe we met elkaar omgaan – via de smartphone. Meer en meer jongeren storen zich hier aan, zeker als hun vriend(in) hen geen blik gunt omdat hij/zij met iets anders bezig is : zijn/haar smartphone. We bekijken het fenomeen en hoe je het kunt aanpakken bij de ander, bij jezelf of samen.

142 Sociale media verslaafd

Meer en meer jongeren kun je ook behoorlijk verslaafd noemen aan hun smartphone, of beter : aan de sociale media. Behoorlijk indringend ! Dit onderwerp ronden we af met tips om weer controle te krijgen over je sociale leven.

143 Digitale balans

Laat jongeren even los en ze focussen zich op hun smartphone. De wereld rondom hen merken ze niet meer op, wat thuis tot spanningen kan leiden. Noem het een ongewenst gevolg van wat vanuit de ontwerpers van de populairst sociale media ook de bedoeling was : mensen dusdanig dopamineprikkels geven dat ze op het medium blijven : dat wordt duidelijk uit het getuigenis van enkele sociale mediapioniers. We sluiten af met enkele tips om van je dopamineverslaving via sociale media af te geraken.

145 Multitasking

Sinds de opkomst van de smartphone dalen de schoolcijfers van sommige leerlingen. Het is immers lastig om je te focussen op schoolwerk als je voortdurend wordt afgeleid door sociale mediaberichtjes. Met een paar eenvoudige proefjes testen we de aandacht, multitaskingvaardigheid en de concentratie van leerlingen. Het is nodig dat de leerlingen hiervoor papier en stylo bij de hand hebben. Nadien volgen tips voor ‘monotasking’.

241 Kritisch kijken

‘Het is waar, want het stond op internet’. Een dooddoener die leerlingen nog steeds hanteren. In dit item kijken we kritisch naar nieuws, foto’s, filmclips, … en gaan na hoe je kunt weten wat waar is of fake.

242 Viraal nieuws

Op Facebook en Youtube gaan dagelijks clips viraal. Soms twijfel je of het wel kan wat je ziet, of de clip niet in scene is gezet of zelfs een hoax is. Maar hoe kunnen we dat weten ? En delen we zo’n virale clips, of niet ?

243 Echt of bewerkt

Je komt online geregeld fantastische foto’s tegen waarbij je twijfelt of wat je ziet wel kan. Terecht : het standpunt van de fotograaf kan een ‘verkeerde’ indruk geven, beeldbewerking is courant. We bekijken dat bij heel wat foto’s en geven een gemakkelijke tip om na te gaan of een foto echt is of bewerkt.

341 Online pesten : intro

We plaatsen pesten tegenover plagen en kattenkwaad, bekijken hoe online grapjes gemakkelijk verkeerd overkomen en vergelijken offline met online pesten. We bekijken ook de klassenpagina’s of chatgroepen van de klas online : wie mag/moet erbij, wat met online uitsluiten, negeren en samenspannen ?

343 Pesten : de omstaanders

Wat kun je doen als je getuige bent van online gepest ? We geven 10 praktische tips mee en ronden af met enkele casussen.

641 Intieme foto gevraagd

We starten met de vraag wat je zou doen als iemand je vraagt om een pikante foto. We bekijken hoever een foto online verspreid kan geraken.

642 Snapchat-shit

Snapchat is een leuke app op je smartphone. Hoe veilig is Snapchat ? We bekijken hoe foto’s toch verspreid kunnen raken en hoe je dat voor intieme foto’s kunt voorkomen.

643 Intieme foto verspreid

Een intieme foto die verspreid geraakt, kan de wereld rond gaan en daar jaren vindbaar blijven. We gaan het na voor een foto die ooit op Netlog stond.

645 Het vlaggensysteem van Sensoa

Om seksuele situaties bespreekbaar te maken, ontwikkelde Sensoa het vlaggensysteem. We brengen dit in een bevattelijke presentatie. Het zal leerlingen helpen om nadien casussen onderling te bespreken met zinvolle criteria en ze een passende vlaggenkleur toe te kennen.

646 Online seks casussen

Wat is oké bij online seks ? Waarom krijgt dit een groene, gele, rode of zwarte vlag ? Enkele casussen met toepassing van het vlaggensysteem van Sensoa. In de casussen komen volgende termen voor : 69, pijpen, likken, erotisch, masturberen, penis.

Print Friendly, PDF & Email
IV OSO Oostakker Edugo 2012