Praktische organisatie

Ruimte waar de presentatie doorgaat

Welke ruimte is geschikt ? 

  • Tot 50 deelnemers : een lokaal
  • Van 50 tot 125 deelnemers : een polyvalente zaal met hoog plafond
  • Vanaf 125 deelnemers : een auditorium met rijen die hoger geplaatst zijn naarmate men verder naar achter zit én hogere technische vereisten (zie verder)

Plaatsing van de stoelen

  • Tot 30 deelnemers : 1 à 3 rijen stoelen in een kwart cirkel
  • Vanaf 30 deelnemers : stoelen in rijen. Zorg voor een gangpad in het midden
  • Vanaf 125 deelnemers : vastgemaakte stoelen

Technische vereisten tot 125 deelnemers

Ik breng mee :

Ik breng standaard quasi alle apparatuur mee die nodig is voor een interactieve presentatie :

  1. Apple-laptop met presentatiesoftware en de nodige adapters
  2. 2 micro’s (headset voor de spreker & draadloze micro voor het publiek)
  3. Active speaker (luidspreker)
  4. Projector geschikt voor een ruimte met daglicht
  5. Mobiele internettoegang
  6. De interactieve tool Plickers (of Mentimeter)

Als organisator zorg je voor :

  1. Projectiescherm (of een digitaal bord)
  2. Stand of tafel voor de projector (indien nodig)
  3. Lezenaar en een kleine tafel voor de spreker (of alleen een tafel)
  4. Elektriciteit tot bij de spreker (zorg voor een voldoende lange kabel !)
  5. Verlichting : vermijd zonneschijn, daglicht is oké. Als de ruimte duister is, verlicht de ruimte en de spreker dan bij voorkeur op halve kracht
  6. (Indien Mentimeter gebruikt wordt : internettoegang voor (de smartphone van) de deelnemers)
  7. Technische assistentie : 20 minuten voor de start

Als organisator zorg je ook voor een plan B :

Techniek kan altijd falen. De impact kan evenwel beperkt blijven als snel reserve-apparatuur en technische ondersteuning ingezet kan worden :

  1. Een computer
  2. Geluidsapparatuur + kabel tot bij de spreker
  3. Projector + kabel tot bij de spreker
  4. Internettoegang voor de spreker
  5. Technische assistentie voor de apparatuur en het materieel van de school/organisatie

Is er al een professionele uitrusting aanwezig ?

Beschikken jullie over een professionele klank- en beeldinstallatie en/of internet via kabel ? Dan geef ik die uitrusting graag voorrang. Mijn apparatuur wordt dan reserve-apparatuur. Mijn Apple-laptop krijgt evenwel altijd voorrang.

Technische vereisten vanaf 125 deelnemers – NIEUW

De technische vereisten tot 125 deelnemers (zie hiervoor) blijven gelden. Daarbovenop zorg je voor :

  1. Een professionele klank- en beeldinstallatie
  2. 3 micro’s (1 headset voor de spreker & 2 draadloze micro’s voor het publiek)
  3. Internettoegang via kabel voor de spreker
  4. Simultane internettoegang voor (de smartphone van) de deelnemers (voor interactie via Mentimeter)

Wat indien de beschikbare techniek niet toereikend is of faalt ?

Dan kunnen we terugvallen op wat ik meebreng :

  1. De active speaker (luidspreker) is oké tot ±200 deelnemers.
  2. De projector is oké tot ±200 deelnemers.
  3. De interactieve tool Plickers is bedoeld voor max. 63 deelnemers. Dat kan tot ±200 deelnemers indien zij samenwerken.
  4. Mobiele internettoegang veronderstelt dat er voldoende bereik is. Wifi kan mits stabiel en voldoende bandbreedte.

Aankondiging

Voor de aankondiging van de sessie en het eventuele inleidende woordje beveel ik aan om gebruik te maken van :

  • De ‘samenvatting’ bij het programma. Bij een programma op maat kun je gebruik maken van de beschrijving van de items.
  • De info op de pagina ‘Filip Bourgeois‘.

 

Print Friendly, PDF & Email
IV OSO Oostakker Edugo 2012