Praktische organisatie

Ruimte waar de presentatie doorgaat

Welke ruimte is geschikt ? 

  • Tot 75 deelnemers : een lokaal
  • Van 75 tot 150 deelnemers : een polyvalente zaal met hoog plafond
  • Vanaf 150 deelnemers : een auditorium met rijen die hoger geplaatst zijn naarmate men verder naar achter zit

Plaatsing van de stoelen

  • Tot 30 deelnemers : 1 à 3 rijen stoelen in een kwart cirkel
  • Vanaf 30 deelnemers : stoelen in rijen. Zorg voor een gangpad in het midden
  • Vanaf 150 deelnemers : vastgemaakte stoelen

Technische vereisten tot 150 deelnemers

Ik breng mee :

Ik breng standaard quasi alle apparatuur mee die nodig is voor een interactieve presentatie :

  1. Apple-laptop met presentatiesoftware en de nodige adapters
  2. 2 micro’s (headset voor de spreker & draadloze micro voor het publiek)
  3. Active speaker (luidspreker)
  4. Projector geschikt voor een ruimte met daglicht
  5. Mobiele internettoegang
  6. De interactieve tool Plickers

Als organisator zorg je voor :

  1. Projectiescherm (of een digitaal bord)
  2. Stand of tafel voor de projector (indien nodig)
  3. Lezenaar en een kleine tafel voor de spreker (of alleen een tafel)
  4. Elektriciteit tot bij de spreker (zorg voor een voldoende lange kabel !)
  5. Verlichting : vermijd zonneschijn, daglicht is oké. Als de ruimte duister is, verlicht de ruimte en de spreker dan bij voorkeur op halve kracht
  6. Technische assistentie : 20 minuten voor de start

Als organisator zorg je ook voor een plan B :

Techniek kan altijd falen. De impact kan evenwel beperkt blijven als snel reserve-apparatuur en technische ondersteuning ingezet kan worden :

  1. Een computer
  2. Geluidsapparatuur + kabel tot bij de spreker
  3. Projector + kabel tot bij de spreker
  4. Internettoegang
  5. Technische assistentie voor de apparatuur en het materieel van de school/organisatie

Is er al een professionele uitrusting aanwezig ?

Beschikken jullie over een professionele klank- en beeldinstallatie en/of internet via kabel ? Dan geef ik die uitrusting graag voorrang. Mijn apparatuur wordt dan ten dele reserve-apparatuur. Mijn Apple-laptop krijgt evenwel altijd voorrang.

Technische vereisten vanaf 150 deelnemers – NIEUW

In het najaar 2018 starten testen met een interactieve tool waarbij elke deelnemer met zijn smartphone online gaat. Indien succesvol, wordt dit in principe gebruikt bij alle presentaties vanaf 150 deelnemers.

De technische vereisten tot 150 deelnemers (zie hiervoor) blijven gelden. Ik beveel aan om daar bovenop te zorgen voor :

  1. Een auditorium met rijen die hoger geplaatst zijn naarmate men verder naar achter zit
  2. Een professionele klank- en beeldinstallatie
  3. 3 micro’s (1 headset voor de spreker & 2 draadloze micro’s voor het publiek)
  4. Voor de spreker internet via kabel
  5. Voor het publiek bij voorkeur toegang tot mobiel internet; indien onvoldoende beschikbaar : toegang tot het internet via wifi met voldoende capaciteit voor alle deelnemers bij het gebruik van een interactieve tool

Indien dit niet haalbaar of wenselijk is, blijft een presentatie uiteraard mogelijk.

Aankondiging

Voor de aankondiging van de sessie en het eventuele inleidende woordje beveel ik aan om gebruik te maken van :

  • De ‘samenvatting’ bij het programma. Bij een programma op maat kun je gebruik maken van de beschrijving van de items.
  • De info op de pagina ‘Filip Bourgeois‘.

Presentatie voor leerlingen ? Collega’s zijn welkom !

Het is courant dat leerkrachten, zorgleerkrachten en leerlingenbegeleiders die vrij zijn een presentatie voor leerlingen bijwonen. Daar hebben ze groot gelijk in :

  • Zo beschikken ze over dezelfde informatie als de leerlingen, zodat ze hen beter mediawijs kunnen ondersteunen.
  • Ze kunnen nadien beter oordelen of een dergelijke presentatie ook voor hùn leerlingengroep (van een ander leerjaar of studierichting) interessant is.
  • Voor de kostprijs hoeven ze het niet te laten : alleen de leerlingen worden aangerekend.

Tip 1 : Als je dit bekendmaakt aan je collega’s, let er dan aub op dat het aantal volwassenen (begeleidende leerkrachten inbegrepen) niet hoger wordt dan 10% van het aantal leerlingen. Zo blijven de leerlingen centraal staan.

Tip 2 : Ik vind het waardevol om nà de presentatie van hen te horen hoe zij kijken naar de ‘mediawijsheid’ van hun leerlingen. Het helpt me om de juiste accenten te leggen en nieuwe noden te detecteren.

Tip 3 : Wil je een collega van een andere school of campus uitnodigen ? Een goed idee ! Ik waardeer een seintje vooraf en een korte kennismaking nadien.

 

Print Friendly, PDF & Email
IV OSO Oostakker Edugo 2012