Leerlingen 3e graad SO

Nieuw voor 2019-2020

  • Dit jaar zetten we slechts enkele thema’s en onderwerpen voorop. Vind je niet wat je zoekt : vraag ernaar !
  • Ook voor jongeren buiten schoolverband is een presentatie mogelijk : vraag ernaar.
  • Alle presentaties zijn geschikt voor groepen van 30 tot 300 leerlingen.
  • Bij de meeste presentaties wordt gebruik gemaakt van een interactieve tool.

Programma’s 2019-2020

Standaard duurt een presentatie voor leerlingen 2 lesuren of 100 minuten. Een kortere of langere presentatie kan uiteraard ook.  

Lees ook : een programma kiezen

Legende bij de tabellen :

Onderwerpen : de beschrijving van de onderwerpen vind je verder op deze pagina.
Minuten : de opgegeven tijd kan wijzigen doorheen het jaar !

250 Nieuws & informatie

Dit programma werd geschreven voor leerlingen 3e graad, maar wordt nu ook aangeboden aan leerlingen 2e graad.  

Samenvatting :

Het is niet eenvoudig om op een verstandige manier gebruik te maken van de digitale media. Mag je geloven wat men online vertelt (of is het desinformatie) ?

Jongeren zijn zelden nieuws-specialisten. Toch worden ze er door overspoeld. Om hen sterker te maken in het kritisch omgaan met online nieuws, komen in deze presentatie verschillende items aan bod die er telkens weer vanuit een andere invalshoek naar kijken. Een eye-opener.

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
251Fake nieuws op sociale media20
252Fake nieuws in professionele media65
Totaal100
260 Nieuws & informatie – Vernieuwd programma

Samenvatting :

Online woedt een oorlog over overtuigingen : opinies worden voorgesteld als feiten om mensen te verleiden tot het delen ervan. Dat gebeurt zowel door allerlei opiniemakers als door journalisten die zogenaamde feiten publiceren. Niet eenvoudig voor wie kennis over een onderwerp ontbeert. In dit programma willen we vooral bewustwording creëren rond deze ‘overtuigingen-oorlog’ en een kritische houding hiertegenover aanmoedigen.

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
261Fake opinie45
262Fake feiten45
Totaal100
560 Reputatie & imago – Meest geboekt in 2018-2019

Samenvatting :

Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In deze presentatie tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade. Nadien bekijken waarop je kunt letten om je online reputatie hoog te houden.

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
561Je online reputatie50
562Je online reputatie managen40
Totaal100
650 Seksualiteit

Dit programma werd geschreven voor leerlingen 2e graad, maar wordt nu ook aangeboden aan leerlingen 3e graad. 

Samenvatting :

Hoeveel jongeren gaan een intieme foto maken en delen ? Wat doe je als je een intieme foto te zien krijgt ? Hoe voorkom je dat zo’n foto verspreid geraakt ? Wat zegt de wetgeving erover ?  Veel vragen die om antwoorden vragen. Tussendoor staan we stil bij onze omgang met blootheid – eerst digitaal en pas dan offline ? –  en hoe we allemaal heel erg verschillen, ook genitaal.

Programma :

OnderwerpenMinutenOpmerking
Intro10
651Intieme foto intro15
652Wat mag met intieme foto's ?30
653Naakt zien en bewaren25
654Intieme foto : howto10
655Intieme foto gedeeld15
Totaal100

Onderwerpen

Tip : Niet alle onderwerpen staan beschreven op deze pagina :

  • Vind je niet wat je zoekt ? In mijn presentatiekoffer zit veel meer : vraag ernaar.
  • De beschrijving van de items met een cijfer 5 in het midden vind je bij het aanbod voor leerlingen 2e graad SO.
Intro

Inleiding & slot van de presentatie. Komt in een presentatie uiteraard maar 1 keer voor.

Pauze

Tijdens een presentatie wordt standaard geen pauze voorzien. Is een pauze of speeltijd nodig, dan telt die tijd voor de kostprijs mee als presentatietijd.

261 Fake opinie

Online berichten helpen ons om een eigen standpunt in te nemen. Maar wat als die berichten op sociale media ons juist willen sturen in een bepaalde richting ? Wat als je buikgevoel wordt tegengesproken door wat deskundigen ons willen vertellen ?

262 Fake feiten

Ik heb online een statistiek die bewijst dat … : juist of fout ? Volgens HLN en De Morgen Online is bewezen dat … Juist of fout ? E-nummers in de voeding zijn ongezond, lees je online. Juist of fout ?

561 Je online reputatie

Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In dit item tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade.

562 Je online reputatie managen

Wie zijn online reputatie hoog wil houden, kan op verschillende zaken letten : of je je profileert of niet, welke profielfoto je gebruikt, je look, wat je publiek maakt of onder vrienden houdt, hoe je je voordeel doet met Facebook, LinkedIn en andere sociale media, hoe je ervoor kunt zorgen dat je ontdekt kunt worden en hoe je kunt checken wat anderen over je kunnen vinden. Kortom : hoe je je online reputatie praktisch kunt managen.

563 Je reputatie bedreigd

Wat als je online belachelijk wordt gemaakt, beledigd wordt of beticht van iets dat je niet gedaan hebt, kortom : je online reputatie bedreigd wordt ? We bekijken enkele situaties en wat je kunt doen.

Print Friendly, PDF & Email
IV OSO Oostakker Edugo 2012