Nieuw voor 2020-2021
- Nieuw : met 2 programma’s uit het aanbod voor volwassenen.
Programma’s 2020-2021
Standaard duurt een presentatie voor leerlingen 2 lesuren of 100 minuten. Een kortere of langere presentatie kan uiteraard ook.
Alle presentaties zijn geschikt voor groepen van 30 tot 250 leerlingen.
Lees ook : een programma kiezen
Legende bij de tabellen :
Onderwerpen : de beschrijving van de onderwerpen vind je verder op deze pagina.
Minuten : de opgegeven tijd kan wijzigen doorheen het jaar !
250 Nieuws & informatie
Dit programma werd oorspronkelijk geschreven voor leerlingen 3e graad, maar zit nu ook in het aanbod voor leerlingen 2e graad.
Samenvatting :
Hoe te leven in een wereld met fake nieuws ? Het ontwikkelen van een kritische houding vormt alvast een goede basis om met kritische zin te kijken naar het aangeboden nieuws. Deze presentatie wil hiertoe sensibiliseren.
Aansluitend doen we de proef met ‘breaking nieuws’, misschien wel het moeilijkste nieuws om kritisch te benaderen. We geven tips mee die hierin kunnen helpen.
Programma :
Onderwerpen Minuten Opmerking Intro 10 255 Leven met nepnieuws 65 253 Omgaan met breaking nieuws 25 Totaal 100
260 Nieuws & informatie
Samenvatting :
Online woedt een oorlog over overtuigingen : opinies worden voorgesteld als feiten om mensen te verleiden tot het delen ervan. Dat gebeurt zowel door allerlei opiniemakers als door journalisten die zogenaamde feiten publiceren. Niet eenvoudig voor wie kennis over een onderwerp ontbeert. In dit programma willen we vooral bewustwording creëren rond deze ‘overtuigingen-oorlog’ en een kritische houding hiertegenover aanmoedigen.
Programma :
Onderwerpen Minuten Opmerking Intro 10 262 Fake feiten 45 261 Fake opinie 45 Totaal 100
480 Privacy – Nu ook voor leerlingen
Dit programma werd geschreven voor volwassenen. Het is tevens geschikt voor leerlingen van de 2e en 3e graad SO.
Samenvatting :
Privacy en internet komen niet goed overeen. Toch kun je zelf veel doen om ervoor te zorgen dat wat je privé wil houden, niet zomaar publiek wordt voor anderen, criminelen inbegrepen, maar niet big brother. In deze presentatie voor het grote publiek (jawel : ‘gewone’ mensen én mensen met veel ervaring zijn allemaal welkom) leer je over hoe je privacy online bedreigd kan worden én wat je ertegen kunt doen. Met een quiz, concrete situaties én praktische tips.
560 Reputatie & imago
Samenvatting :
Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In deze presentatie tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade. Nadien bekijken waarop je kunt letten om je online reputatie hoog te houden.
Programma :
Onderwerpen Minuten Opmerking Intro 10 561 Je online reputatie 50 562 Je online reputatie managen 40 Totaal 100
650 Seksualiteit
Dit programma werd geschreven voor leerlingen 2e graad, maar wordt nu ook aangeboden aan leerlingen 3e graad.
Samenvatting :
Hoeveel jongeren gaan een intieme foto maken en delen ? Wat doe je als je een intieme foto te zien krijgt ? Hoe voorkom je dat zo’n foto verspreid geraakt ? Wat zegt de wetgeving erover ? Veel vragen die om antwoorden vragen. Tussendoor staan we stil bij onze omgang met blootheid – eerst digitaal en pas dan offline ? – en hoe we allemaal heel erg verschillen, ook genitaal.
Programma :
Onderwerpen Minuten Opmerking Intro 10 651 Intieme foto intro 15 652 Wat mag met intieme foto's ? 30 650A Ofwel 650A met deze items 653 Naakt zien en bewaren 25 654 Intieme foto : howto 10 655 Intieme foto gedeeld 15 650B Ofwel 650B met deze items 645 Vlaggensysteem Sensoa 15 Nieuw 656 Online seks casussen 30 Nieuw Totaal 100
780 Veilig online – Nu ook voor leerlingen
Dit programma werd geschreven voor volwassenen. Het is tevens geschikt voor leerlingen van de 3e graad SO.
Samenvatting :
Veilig online zijn is belangrijker dan ooit nu we geconfronteerd worden met phishing-mails, ransomware en ander kwaad waarvoor we moeten oppassen. In deze presentatie voor het grote publiek (jawel : ‘gewone’ mensen én mensen met veel ervaring zijn allemaal welkom) presenteert Filip Bourgeois al wat je online kunt tegenkomen, hoe je het gevaar kunt herkennen en wat je ertegen kunt doen. Met een quiz, concrete situaties én praktische tips.
In de Provinciale Handelsschool van Hasselt kregen de leerlingen een dubbelprogramma : 780 Veilig online én 560 Reputatie & imago. Van hen ontving ik volgende reactie :
Je nam onze leerlingen van het 4de, 5de en 6de jaar op een interactieve manier mee in de gevaren van de digitale wereld. De interactie met Plickers verplichtte onze leerlingen actief deel te nemen. Je gaf hen goede info, bruikbare tips en hints om op een gepaste wijze veilig te communiceren.
Het was echt een presentatie op maat voor hen. We hebben ervan genoten en stonden versteld van de kennis en interesse van onze leerlingen. Bedankt om onze doelstellingen voor het vak toegepaste informatica te helpen realiseren.
Onderwerpen
Tip : Niet alle onderwerpen staan beschreven op deze pagina :
- Vind je niet wat je zoekt ? In mijn presentatiekoffer zit veel meer : vraag ernaar.
- De beschrijving van de onderwerpen met een cijfer 5 in het midden vind je bij het aanbod voor leerlingen 2e graad SO.
Intro
Inleiding & slot van de presentatie. Komt in een presentatie uiteraard maar 1 keer voor.
Pauze
Tijdens een presentatie wordt standaard geen pauze voorzien. Is een pauze of speeltijd nodig, dan telt die tijd voor de kostprijs mee als presentatietijd.
261 Fake opinie
Online berichten helpen ons om een eigen standpunt in te nemen. Maar wat als die berichten op sociale media ons juist willen sturen in een bepaalde richting ? Wat als je buikgevoel wordt tegengesproken door wat deskundigen ons willen vertellen ?
262 Fake feiten
Ik heb online een statistiek die bewijst dat … : juist of fout ? Volgens HLN en De Morgen Online is bewezen dat … Juist of fout ? E-nummers in de voeding zijn ongezond, lees je online. Juist of fout ?
561 Je online reputatie
Wie actief is op publieke sociale media, bouwt stilaan een gans portfolio uit die anderen toelaat een indruk te krijgen van wie je bent. Dat wordt belangrijk wanneer jongeren een stageplek of werk zoeken en een goede eerste indruk willen maken. In dit item tonen we hoe ze dag na dag online hieraan bouwen, ten goede of ten kwade.
562 Je online reputatie managen
Wie zijn online reputatie hoog wil houden, kan op verschillende zaken letten : of je je profileert of niet, welke profielfoto je gebruikt, je look, wat je publiek maakt of onder vrienden houdt, hoe je je voordeel doet met Facebook, LinkedIn en andere sociale media, hoe je ervoor kunt zorgen dat je ontdekt kunt worden en hoe je kunt checken wat anderen over je kunnen vinden. Kortom : hoe je je online reputatie praktisch kunt managen.
563 Je reputatie bedreigd
Wat als je online belachelijk wordt gemaakt, beledigd wordt of beticht van iets dat je niet gedaan hebt, kortom : je online reputatie bedreigd wordt ? We bekijken enkele situaties en wat je kunt doen.