Nieuw voor 2020-2021
- Nieuw : met 2 programma’s uit het aanbod voor volwassenen.
Programma’s 2020-2021
Standaard duurt een presentatie voor leerlingen 2 lesuren of 100 minuten. Een kortere of langere presentatie kan uiteraard ook.
Alle presentaties zijn geschikt voor groepen van 30 tot 250 leerlingen.
Lees ook : een programma kiezen
Legende bij de tabellen :
Onderwerpen : de beschrijving van de onderwerpen vind je verder op deze pagina.
Minuten : de opgegeven tijd kan wijzigen doorheen het jaar !
140 Digitale balans
De presentatie voor de 1e en 2e graad werden samengevoegd.
Samenvatting :
Teveel jongeren kunnen geen uur zonder hun smartphone. Dat heeft effect op hoe ze offline omgaan met hun vrienden, hoe ze zich bewegen op straat, hoe (on)bereikbaar ze zijn thuis. Noem het een ongewenst gevolg van wat vanuit de ontwerpers van de populairst sociale media ook de bedoeling was : mensen dusdanig dopamineprikkels geven dat ze op het medium blijven. Deze presentatie wil bewustwording aanwakkeren; de leerlingen krijgen ook praktische tips, voor henzelf en voor hun vrienden.
Programma :
Onderwerpen Minuten Opmerking Intro 10 141 Smartphone, smart friends 30 142 Sociale media verslaafd 20 143 Digitale balans 20 145 Multitasking 20 Totaal 100
250 Nieuws & informatie – Vernieuwd programma
Samenvatting :
Hoe te leven in een wereld met fake nieuws ? Het ontwikkelen van een kritische houding vormt alvast een goede basis om met kritische zin te kijken naar het aangeboden nieuws. Deze presentatie wil hiertoe sensibiliseren.
Aansluitend doen we de proef met ‘breaking nieuws’, misschien wel het moeilijkste nieuws om kritisch te benaderen. We geven tips mee die hierin kunnen helpen.
Programma :
Onderwerpen Minuten Opmerking Intro 10 255 Leven met nepnieuws 65 253 Omgaan met breaking nieuws 25 Totaal 100
350 Pesten & haat
Het programma 350 Pesten werd het voorbije schooljaar vervangen door 350 Haat. Velen misten het oude programma. Dit jaar komen beide facetten aan bod.
Samenvatting :
Leerlingen van de 2e graad ‘pesten’ niet meer. ‘Het is maar om te lachen’. Of het is ‘online haat’. Aan de hand van internetfilmpjes bekijken we wanneer iets online nog grappig is en wanneer het ‘erover is. Er wordt ook nogal gehaat online. Of beledigd. Noem het grof gedrag. Of online racisme, discriminatie of geweld, wat strafbaar is.
Programma :
Onderwerpen Minuten Opmerking Intro 10 351 Online humor 30 Opnieuw in het aanbod 352 Over de grens
(voorheen : Online haat)30 354 Vrije meningsuiting 40 NIEUW Totaal 100
480 Privacy – Nu ook voor leerlingen
Dit programma werd geschreven voor volwassenen. Het is tevens geschikt voor leerlingen van de 2e en 3e graad SO.
Samenvatting :
Privacy en internet komen niet goed overeen. Toch kun je zelf veel doen om ervoor te zorgen dat wat je privé wil houden, niet zomaar publiek wordt voor anderen, criminelen inbegrepen, maar niet big brother. In deze presentatie voor het grote publiek (jawel : ‘gewone’ mensen én mensen met veel ervaring zijn allemaal welkom) leer je over hoe je privacy online bedreigd kan worden én wat je ertegen kunt doen. Met een quiz, concrete situaties én praktische tips.
650 Seksualiteit – Meest geboekt in 2019-2020
Samenvatting :
Hoeveel jongeren gaan een intieme foto maken en delen ? Wat doe je als je een intieme foto te zien krijgt ? Hoe voorkom je dat zo’n foto verspreid geraakt ? Wat zegt de wetgeving erover ? Veel vragen die om antwoorden vragen.
Variant 650A : Nadien staan we stil bij onze omgang met naakt, volgen praktische tips voor wie wél een intieme foto wil delen en bespreken we een situatie waarin een intieme foto gedeeld wordt.
Variant 650B : Nadien volgt een bevattelijke presentatie over het vlaggensysteem van Sensoa, wat we toepassen in enkele concrete situaties die we samen bespreken. Expliciete taal wordt hierbij niet uit de weg gegaan.
Programma :
Onderwerpen Minuten Opmerking Intro 10 651 Intieme foto intro 15 652 Wat mag met intieme foto's ? 30 650A Ofwel 650A met deze items 653 Naakt zien en bewaren 25 654 Intieme foto : howto 10 655 Intieme foto gedeeld 15 650B Ofwel 650B met deze items 645 Vlaggensysteem Sensoa 15 Nieuw 656 Online seks casussen 30 Nieuw Totaal 100
780 Veilig online – Nu ook voor leerlingen
Dit programma werd geschreven voor volwassenen. Het is tevens geschikt voor leerlingen van de 2e en 3e graad SO.
Samenvatting :
Veilig online zijn is belangrijker dan ooit nu we geconfronteerd worden met phishing-mails, ransomware en ander kwaad waarvoor we moeten oppassen. In deze presentatie voor het grote publiek (jawel : ‘gewone’ mensen én mensen met veel ervaring zijn allemaal welkom) presenteert Filip Bourgeois al wat je online kunt tegenkomen, hoe je het gevaar kunt herkennen en wat je ertegen kunt doen. Met een quiz, concrete situaties én praktische tips.
In de Provinciale Handelsschool van Hasselt kregen de leerlingen een dubbelprogramma : 780 Veilig online én 560 Reputatie & imago. Van hen ontving ik volgende reactie :
Je nam onze leerlingen van het 4de, 5de en 6de jaar op een interactieve manier mee in de gevaren van de digitale wereld. De interactie met Plickers verplichtte onze leerlingen actief deel te nemen. Je gaf hen goede info, bruikbare tips en hints om op een gepaste wijze veilig te communiceren.
Het was echt een presentatie op maat voor hen. We hebben ervan genoten en stonden versteld van de kennis en interesse van onze leerlingen. Bedankt om onze doelstellingen voor het vak toegepaste informatica te helpen realiseren.
Onderwerpen
Tip : Niet alle onderwerpen staan beschreven op deze pagina :
- Vind je niet wat je zoekt ? In mijn presentatiekoffer zit veel meer : vraag ernaar.
- De beschrijving van de onderwerpen met een cijfer 4 in het midden vind je bij het aanbod voor leerlingen 1e graad SO.
Intro
Inleiding & slot van de presentatie. Komt in een presentatie uiteraard maar 1 keer voor.
Pauze
Tijdens een presentatie wordt standaard geen pauze voorzien. Is een pauze of speeltijd nodig, dan telt die tijd voor de kostprijs mee als presentatietijd.
253 Breaking nieuws
‘Breaking nieuws’ is misschien wel het moeilijkste nieuws om kritisch te benaderen. We geven tips mee die hierin kunnen helpen.
255 Leven met nepnieuws
Hoe te leven in een wereld met fake nieuws ? Het ontwikkelen van een kritische houding vormt alvast een goede basis om met kritische zin te kijken naar het aangeboden nieuws. Deze presentatie wil hiertoe sensibiliseren.
351 Online humor
Humor en internet vormen een slecht huwelijk, zegt de ervaring : altijd is er het risico dat de ander je grap niet begrijpt en zich gekwetst weet. Aan de hand van filmpjes van op internet bespreken we wanneer iets online nog grappig is en wanneer dat ‘erover’ is. Ik doe daarbij een oproep om toch 2 keer na te denken voor je online iets plaatst en gevoeliger te worden voor wat anderen als kwetsend kunnen ervaren.
352 Over de grens
Pesten is out, haat is in. Op veel plaatsen kun je anoniem zeggen wat je wil, ook om te haten. Wie beledigt, heeft veelal niet door wat het betekent voor wie gehaat wordt. Hoe reageer je best ? Hoe kun je voor je (gehate) vriend/in opkomen ?
354 Vrije meningsuiting
We hebben in ons het land het recht op onze eigen mening en het recht om die te uiten. Helaas wordt met dat recht ook geschermd om te (mogen) beledigen. Anderzijds worden mensen de mond gesnoerd omdat sommigen zich anders beledigd voelen. Hoe gaan we daar mee om ? En voor welke beledigingen ben je strafbaar ? Een pleidooi om online respectvol met elkaar om te gaan.
651 Intieme foto online
Intieme foto’s zijn van alle tijden; nu dus ook online : nogal wat jongeren hebben al een intieme foto gezien van iemand waarmee ze geen relatie hebben. Helaas geraken die foto’s verder verspreid dan gedacht.
652 Wat mag met intieme foto’s ?
Veel jongeren beseffen niet dat er strenge wetgeving bestaat op het nemen en verspreiden van intieme foto’s van minderjarigen. En dat het daarom maar beter is om op hun smartphone te wissen wat niet mag.
Indien gewenst voorafgegaan door een intro over de wetgeving rond foto’s : recht op privacy, portretrecht en auteursrecht.
653 Naakt zien en bewaren
Veel jongeren kennen maar tweevoudig naakt : zichzelf en wat je online kunt zien. Dat laatste vooral uit de pornowereld. Waardoor ze een nogal vertekend beeld krijgen van hoe mensen er in hun blootje écht uitzien. En onzeker worden over hun eigen ‘gewone’ lichaam. Terwijl veruit de meeste lijven gewoon oké zijn.
Verder : wie nieuwsgierig is naar echt naakt, kan proberen te gluren naar anderen. Mag dat wel ? Mag je dat op foto nemen, verzamelen en verspreiden ?
654 Intieme foto : howto ?
Uiteraard is het meest veilig om een intieme foto niet te nemen of te delen. Maar wat als je dat toch wil, hoe doe je dat dan het veiligst ?
655 Intieme foto gedeeld ?
Waarom zou je een intieme foto wel of niet delen ? Wat doe je het best als je ongevraagd een intieme foto op je toestel krijgt ? En wat als je zo’n foto bewaard hebt van iemand met wie het even aan is geweest ? Een pleidooi om met wat je in vertrouwen gekregen hebt, ook vertrouwelijk te houden, of gewoon te verwijderen.
656 Online seks casussen
Wat is oké bij online seks ? Waarom krijgt dit een groene, gele, rode of zwarte vlag ? Enkele casussen met toepassing van het vlaggensysteem van Sensoa. .In de casussen komen volgende termen voor : masturberen, penis, borsten, obscene commentaar.