Filip Bourgeois

Filip Bourgeois is zelfstandig spreker mediawijsheid. Onderwijs is zijn vertrouwde werkomgeving : leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs zijn zijn belangrijkste doelpubliek. Hij brengt ook presentaties voor volwassenen. In totaal bereikt hij in Vlaanderen jaarlijks meer dan 10.000 mensen !

Presentaties mét sociale en digitale media

Filip Bourgeois houdt van het internet, de sociale media en de digitale media. Tijdens zijn presentaties bezoekt en bespreekt hij (als dat past) websites en sociale media, presenteert met de presentatiesoftware Keynote (wat zijn presentaties mooi maakt om naar te kijken) en maakt daarbij gebruik van zowel een laptop als een tablet.

Méér aandacht voor sensibilisatie en opvoeding dan voor ICT

Ondanks zijn enthousiasme voor digitale techniek, staat ICT helemaal niet centraal in zijn sessies. Het gaat bij hem vooral over sensibilisering en opvoeding. De 9 thema’s waar hij op focust maken dit duidelijk : 1/ digitale balans, 2/ nieuws & informatie, 3/ haat & pesten, 4/ online privacy, 5/ je identiteit en imago, 6/ online seksualiteit, 7/ veilig internet & ICT, 8/ wetten & afspraken en 9/ mediawijsheid.

Een geboren leraar

Vòòr hij als spreker aan de slag was, stond hij meer dan 30 jaar in het onderwijs (van 1981 tot 2012), vooral als leraar in het secundair onderwijs (ASO-TSO-BSO), maar hij was ook een periode onderwijzer, directeur van een basisschool, lid van een schoolbestuur en staflid bij de VCOV, koepel van ouderverenigingen. Bij die ouderkoepel gaf hij in 2001 zijn eerste presentatie voor ouders over het toen nieuwe fenomeen internet. Het bleek het startschot voor vele avonden voor ouders over ‘opvoeding & internet’. Zo werd hij ‘pionier mediawijsheid’ (avant la lettre).

De naam ‘Internetvaardig’

‘Internetvaardig’ is de naam van zijn bedrijf. Hij creëerde het woord in 2009 omdat het vertelt wat hij wil bereiken : dat mensen vaardig, verstandig kunnen omgaan met het internet opdat ze het positief kunnen inzetten voor hun eigen doelen.
In onze contreien wordt hiervoor ook de term ‘mediawijsheid’ gebruikt. Al slaat ‘media’ op veel meer dan het internet en is het wellicht meer haalbaar om mensen bij te brengen hoe ze verstandig kunnen omgaan met het internet dan om hen ‘wijs’ te maken. 😉

Sociaal ondernemer

In 2012 zette hij de stap om van zijn hobby zijn beroep te maken en ruilde hij zijn ambt van leraar in voor het onzekere bestaan van de zelfstandig spreker. Ondertussen is hij 7 jaar bezig (2018-2019) als sociaal ondernemer … en heeft hij naar eigen zeggen absoluut nog geen tijd om hiermee te stoppen. 😉

Gediplomeerd mediacoach

Sinds 2013 is hij officieel ‘mediacoach’, één van de eersten in Vlaanderen die deze erkende opleiding volgde. Een mediacoach heeft de opdracht om in een school of organisatie het aanspreekpunt te zijn voor de aanpak van en omgang met online media. (Achtergrondinfo)

Geen familie van de politicus

Voor de boekskes : Filip Bourgeois is niet verwant aan de politicus met dezelfde familienaam.

This-cm icon Twitter Facebook Linkedin RSS

Print Friendly, PDF & Email
IV OSO Oostakker Edugo 2012