Leerlingen 3e graad BaO

 

Deze pagina wordt klaargemaakt voor schooljaar 2017-2018. 

De informatie over 2016-2017 vind je in de 2e helft van deze pagina.

 


Nieuw in 2017-2018

  • Wat blijft :
    • Een presentatie voor leerlingen duurt standaard 2 lesuren. Een kortere of langere presentatie kan op verzoek.
    • De programma’s kun je combineren naar wens. Gezien de verscheidenheid aan programma’s is het mogelijk om elk leerjaar een verschillend programma aan te bieden.
  • Wat verandert er :
    • Er komt nu ook een aanbod voor leerlingen van het 4e leerjaar. Wellicht 1 lesuur of 1,5 lesuur. Absoluut nodig, nu kinderen almaar vroeger op het wereldwijde web actief zijn.
    • Standaard omvat een presentatie 2 programma’s van telkens ±1 lesuur. Er zijn ook programma’s van 2 lesuren.
  • Het  …

Programma’s

Alle programma’s zijn geschikt voor leerlingen van het 5e en 6e leerjaar. Er is ook een programma voor leerlingen van het 4e leerjaar.

Tip : Wil je nu alvast boeken, maar pas later beslissen over het programma ? Dat kan, no problem.

Legende bij de tabellen :

Nummer + titel : elk item heeft een eigen nummer en titel. Wil ze aub samen gebruiken bij je boeking : het zal misverstanden voorkomen. De beschrijving van elk item vind je verder op deze pagina.
Tijdsduur : 1 sterretje per tijdseenheid van 15 minuten. Een sessie van 100 minuten is goed voor 7 sterretjes.

Programma 230 Informatie – In 2016-2017 het meest geboekt samen met 430 Privacy

Samenvatting :

Veel van wat je online vindt, is waar. Maar niet alles is waar. Je moet dan ook niet alles zomaar geloven. Aan de hand van enkele verhalen en filmpjes bekijken we wat je kan helpen om ware en onware informatie & verhalen te onderscheiden.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
231Kritisch kijken**
232Echt of bewerkt ?**Nieuw
Programma 330 Pesten – In 2016-2017 het 2e meest geboekte programma

Samenvatting :

Is online pesten een probleem ? Waarom pesten kinderen online ? Wat kun je doen als je online gepest wordt ? Het komt allemaal aan bod, met getuigenissen van kinderen en een psychologe. Met extra tips voor wat je kunt doen als je zelf gepest wordt.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
331Pesten online**
333Pesten : de gepeste**Vernieuwd
Programma 330 Pesten – 2 lesuren

Samenvatting :

De spreker focust eerst op digitaal pesten. Is online pesten een probleem ? Waarom pesten kinderen online ? Wat als je getuige bent van online pesten ? Wat kun je doen als je online gepest wordt ? Het komt allemaal aan bod, met getuigenissen van kinderen en een psychologe. Met extra tips voor wat je kunt doen als je zelf gepest wordt.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
331Online pesten : intro**
332Pesten : de omstaanders**NIEUW
333Pesten : de gepeste**Vernieuwd
345Gepest online melden*
Programma 430 Privacy – In 2016-2017 het meest geboekt samen met 330 Pesten

Samenvatting :

Chat-apps zijn booming. Vooral omdat het leuk is om met je vrienden contact te houden. Publieke sociale media zijn anders : daar hangen veel meer risico’s aan vast. Wie wat kan zien. Hoever een bericht verspreid kan geraken. Hoe moeilijk het is om het dan nog te verwijderen. En hoe familie foto’s van jou online plaatst mét je naam erbij. We bekijken het stap na stap en hoe je er verstandig kunt mee omgaan.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
431Privacy online***Vernieuwd - voorheen : Ik ben online
Programma 730 ICT – Ook interessant voor het 4e leerjaar ! 

Samenvatting :

Met wie deel je je wachtwoord ? Wat is een veilig wachtwoord ? Ik laat enkele vrijwilligers hun wachtwoord testen op kraakbaarheid en vertel hoe je kunt zorgen voor een niet-te-kraken-wachtwoord. Nadien bekijken we hoe je gepest online kunt melden, in het bijzonder op YouTube en Facebook.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
731Veilig wachtwoord**
345Gepest online melden*
Programma 745 Facebook – Aanbevolen voor het 6e leerjaar !

Standpunt :

Over het gebruik van Facebook door kinderen van de basisschool valt veel te zeggen. Ik pleit voor een pragmatische aanpak : als veel leerlingen in een klas Facebook gebruiken, is het nuttig om hen te tonen hoe ze zichzelf kunnen beschermen.

Samenvatting :

De Facebook-instellingen zijn én belangrijk én een doolhof. Met dit programma wordt de leerlingen hierin  de weg getoond, met klemtoon op de belangrijkste keuzes qua privacy en pest-preventie.

Tip : Voorzie aansluitend een lesuur waarin de leerlingen onder begeleiding van hun (klas)-leerkracht hun Facebook-instellingen op punt zetten.

Items :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
445Privacy & Facebook*
745Facebook instellingen**
Programma 830 Mediawijsheid – In 2016-2017 het meest geboekte programma 

Samenvatting :

Voor kinderen van vandaag is het gebruik van digitale media heel gewoon. Alsmaar vroeger maken ze gebruik van sociale media. Wat ze niet vinden, zoeken ze via een zoekmachine. We mogen er evenwel niet van uitgaan dat kinderen ‘wijs’ gebruik maken van deze nieuwe media. Deze ‘mediawijze’ presentatie wil hen hierin sterker maken. Ter ondersteuning van wat ze leren op school en thuis.

Items :

Dit programma bevat een mix van items uit de andere programma’s. Perfect voor wie gewoon een goed programma wil en hiervoor vertrouwt op de keuze van de spreker. Een vb. :

NummerTitelTijdsduurOpmerking
231Kritisch kijken*Korte versie
331Pesten online**Korte versie
431Ik ben online **Korte versie
733Veilig wachtwoord*

Kostprijs

Een sessie voor leerlingen duurt standaard 2 lesuren. In de tabel vind je hiervoor de totale kostprijs en de kostprijs per deelnemer.

Aantal deelnemers1 sessiePer leerling2 sessiesPer leerling3+ sessiesPer leerling
40€370€9,25€320€8,00€310€7,75
50€388€7,75€350€7,00€325€6,50
65€423€6,50€390€6,00€374€5,75
80€460€5,75€420€5,25€400€5,00
100€525€5,25€475€4,75€450€4,50
125€563€4,50€531€4,25€500€4,00
160€640€4,00€600€3,75€560€3,50

De tabel is een vereenvoudigde weergave; het document ‘Internetvaardig tarief‘ (PDF) is uitgebreider. Meer info op de pagina ‘Kostprijs‘.

Tip voor een lagere kostprijs : Kiezen voor kortere presentaties is niet per se goedkoper, kiezen voor grotere groepen wél. Bv. een presentatie van 2 lesuren voor 2 leerjaren samen, is veelal goedkoper dan dat elk leerjaar apart een presentatie krijgt van slechts 1 lesuur. Wil je qua programma differentiëren, maar mogen ze voor een deel samenzitten, dan hoeft dit niet méér te kosten. Bv. een presentatie van 2 lesuren waarbij het 1e lesuur 2 leerjaren samen zitten, waarna 1 leerjaar vertrekt en 1 leerjaar blijft voor een apart programma is veelal niet duurder dan dat elk leerjaar apart een presentatie krijgt van 1 lesuur.

Praktisch : geef bij je aanvraag door 1/ hoeveel leerlingen er zitten in elk leerjaar, en 2/ hoe groot een groep mag zijn. Ik zorg voor een voorstel. 

Pauze

Eventuele pauze telt standaard mee als presentatietijd. Duurt een pauze langer dan 30 minuten, dan worden de delen gerekend als aparte presentaties.

 


Items (samenvatting)

Item 231 – Kritisch kijken

Veel van wat je online vindt, is waar. Maar niet alles is waar. Je moet dan ook niet alles zomaar geloven. Aan de hand van enkele verhalen en filmpjes bekijken we wat je kan helpen om ware en onware informatie & verhalen te onderscheiden.

Item 232 – Echt of bewerkt ?

Je komt online geregeld fantastische foto’s tegen waarbij je twijfelt of wat je ziet wel kan. Terecht : het standpunt van de fotograaf kan een ‘verkeerde’ indruk geven, beeldbewerking is courant. We bekijken dat bij heel wat foto’s en geven een gemakkelijke tip om na te gaan of een foto echt is of bewerkt.

Item 331 – Pesten online

Is online pesten een probleem ? Waarom pesten kinderen online ? Met getuigenissen van kinderen en een psychologe.

Item 332 – Pesten & de omstaanders – NIEUW

Wat kun je doen als je getuige bent van online gepest ? Meer dan veel kinderen denken. Al vraagt het soms lef om te durven opkomen voor de goede sfeer in de klas.

Item 333 – Pesten & de gepeste

Kinderen die weten wat ze kunnen doen als ze gepest worden, zijn beter af dan andere kinderen. In dit item breng ik enkele coping-strategieën voor online en offline pesten, die in uitbreiding ook opgaan voor het omgaan met zoveel moeilijke sociale situaties die een uitdaging vormen om mee om te gaan. Een bijdrage tot meer weerbaarheid, online en offline.

Item 345 – Gepest online melden

Wat kun je doen als je online gepest wordt of online pestberichten ziet ? Ik toon o.m. concreet hoe je een pestfilmpje op You-Tube en een pestpagina op Facebook kunt rapporteren.

Item 431 – Privacy online – VERNIEUWD

Chat-apps zijn booming. Vooral omdat het leuk is om met je vrienden contact te houden. Publieke sociale media zijn anders : daar hangen veel meer risico’s aan vast. Wie wat kan zien. Hoever een bericht verspreid kan geraken. Hoe moeilijk het is om het dan nog te verwijderen. En hoe familie foto’s van jou online plaatst mét je naam erbij. We bekijken het stap na stap en hoe je er verstandig kunt mee omgaan.

Item 445 – Privacy & Facebook

Je privacy op publieke sociale media als Facebook heb je deels zelf in de hand. Bv. door ervoor te zorgen dat alleen je vrienden je berichten kunnen zien. Of je niet zomaar laten taggen op foto’s. Er is evenwel meer : Facebook en andere sociale media zijn gratis. Daar staat een prijs tegenover, die van onze privacy. Ook dat heb je deels zelf in de hand. Bv. door (indien gewenst) van die sociale media geen gebruik te maken of (indien mogelijk) je privacy-instellingen aan te passen. Complexe zaken op een eenvoudige manier gebracht.

Item 731 – Veilig wachtwoord

Met wie deel je je wachtwoord ? Wat is een veilig wachtwoord ? Ik laat enkele vrijwilligers hun wachtwoord testen op kraakbaarheid en vertel hoe je kunt zorgen voor een niet-te-kraken-wachtwoord. Tenslotte bespreken we wat je kunt doen als je account gehackt werd of je iets anders erg meemaakt online.

Item 745 – Facebook instellingen

Facebook is een fantastisch sociaal medium, maar ook een plek waar je privacy bedreigd wordt, alsook waar gepest wordt. Dat heb je deels zelf in de hand. Ik laat een vrijwilliger inloggen en bekijk nìet zijn/haar tijdlijn, maar bespreek de belangrijkste knopjes van de instellingen om je Facebook méér privacy-veilig en/of pest-veilig te maken.

Item 901 – Pauze

Bij een sessie van meer dan 1 lesuur wordt standaard halfweg een ‘babbelpauze’ van enkele minuten voorzien.

Tip : Informeer me vooraf over de tijd die waarschijnlijk nodig is. Als er apparatuur gebruikt wordt, moet die geplaatst en getest zijn vòòr de presentatie begint !

 


Nieuw in 2016-2017

  • Een presentatie voor leerlingen van de 3e graad basisonderwijs duurt nu standaard 100 min. ipv. 90 min. Tegelijk werd de kostprijs voor de kleinste groepen verlaagd. Effect is dat je nu (veelal) voor dezelfde prijs een langere presentatie hebt.
  • Het aanbod werd grondig herschikt : de thema-programma’s van 2 lesuren werden alle hervormd tot combi-programma’s van 1 lesuur. Zo kun je gemakkelijker een combinatie maken die het best aansluit bij wat de leerlingen nodig hebben.
  • Het thema-programma ‘330 Pesten’ is behouden. Op vraag van scholen is er nu ook het combi-programma 330 Pesten + 745 Facebook.
  • Het thema-programma ‘Privacy’ werd hervormd tot het combi-programma 230 Informatie + 430 Privacy.
  • Het thema-programma ‘Sociale media’ bestaat niet meer; de items vind je nu verspreid over de programma’s 230, 330 en 430. Wil je een presentatie met een programma dat erg lijkt op het programma ‘Sociale media’, boek dan een combi-programma met twee van die thema’s.

 


Programma’s

Voor leerlingen van de 3e graad BaO zijn er 1 thema-programma en 5 combi-programma’s.

Hoe kiezen ?

Tip : Wil je nu alvast boeken, maar pas later beslissen over het programma ? Dat kan, no problem.

Wat zeggen leerkrachten over de presentaties ? Download : ‘Feedback LLN BaO.pdf‘.

Legende bij de tabellen :

Nummer + titel : elk item heeft een eigen nummer en titel. Wil ze aub samen gebruiken bij je boeking : het zal misverstanden voorkomen. De beschrijving van elk item vind je verder op deze pagina.
Tijdsduur : 1 sterretje per tijdseenheid van 15 minuten. Een standaardsessie van 100 minuten is goed voor 7 sterretjes.

 

Thema-presentaties

Thema-programma 330 : Pesten

Samenvatting :

De spreker focust eerst op digitaal pesten. Is online pesten een probleem ? Waarom pesten kinderen online ? Wat als je getuige bent van online pesten ? Wat kun je doen als je online gepest wordt ? Het komt allemaal aan bod, met getuigenissen van kinderen en een psychologe. Met extra tips voor wat je kunt doen als je zelf gepest wordt.

Items :

Gewijzigde nummering (september 2016)

NummerTitelTijdsduurOpmerking
331Pesten online**
333Pesten : de gepeste**Vernieuwd
Thema-programma 830 : Mediawijsheid – Meest geboekt thema-programma in het najaar 2016

Samenvatting :

Voor kinderen van vandaag is het gebruik van digitale media heel gewoon. Alsmaar vroeger maken ze gebruik van sociale media. Wat ze niet vinden, zoeken ze via een zoekmachine. We mogen er evenwel niet van uitgaan dat kinderen ‘wijs’ gebruik maken van deze nieuwe media. Deze ‘mediawijze’ presentatie wil hen hierin sterker maken. Ter ondersteuning van wat ze leren op school en thuis.

Items :

Dit programma bevat een mix van items uit de andere programma’s. Perfect voor wie gewoon een goed programma wil en hiervoor vertrouwt op de keuze van de spreker.

 

Combi-presentaties – Nieuw

Tip : 

In een presentatie van 2 lesuren is er tijd voor 7 sterretjes (1 sterretje * = ±15 min.). Kom je samen aan 8 sterretjes, dan worden 1 of 2 items wat ingekort. Kom je evenwel maar aan 6 sterretjes, dan kun je een item naar keuze toevoegen. Bv. item 901 of hoger.

Combi-programma 230 : Informatie

Samenvatting :

Veel van wat je online vindt, is waar. Maar niet alles is waar. Je moet dan ook niet alles zomaar geloven. Aan de hand van enkele verhalen en filmpjes bekijken we wat je kan helpen om ware en onware informatie & verhalen te onderscheiden.

Items :

[table “230C” not found /]
Combi-programma 330 : Pesten – Meest geboekt combi-programma in het najaar 2016

Samenvatting :

Is online pesten een probleem ? Waarom pesten kinderen online ? Wat kun je doen als je online gepest wordt ? Het komt allemaal aan bod, met getuigenissen van kinderen en een psychologe. Met extra tips voor wat je kunt doen als je zelf gepest wordt.

Items :

[table “330C” not found /]
Combi-programma 430 : Privacy

Samenvatting :

Chat-apps zijn booming. Vooral omdat het leuk is om met je vrienden contact te houden. Publieke sociale media zijn anders : daar hangen veel meer risico’s aan vast. Wie wat kan zien. Hoever een bericht verspreid kan geraken. Hoe moeilijk het is om het dan nog te verwijderen. En hoe familie foto’s van jou online plaatst mét je naam erbij. We bekijken het stap na stap en hoe je er verstandig kunt mee omgaan.

Items :

[table “430C” not found /]
Combi-programma 730 : ICT

Samenvatting :

Met wie deel je je wachtwoord ? Wat is een veilig wachtwoord ? Ik laat enkele vrijwilligers hun wachtwoord testen op kraakbaarheid en vertel hoe je kunt zorgen voor een niet-te-kraken-wachtwoord. Nadien bekijken we hoe je gepest online kunt melden, in het bijzonder op YouTube en Facebook.

Items :

[table “730C” not found /]
Combi-programma 745 : Facebook

Standpunt :

Over het gebruik van Facebook door kinderen van de basisschool valt veel te zeggen. Ik pleit voor een pragmatische aanpak : als veel leerlingen in een klas Facebook gebruiken, is het nuttig om hen te tonen hoe ze zichzelf kunnen beschermen.

Samenvatting :

De Facebook-instellingen zijn én belangrijk én een doolhof. Met dit programma wordt de leerlingen hierin  de weg getoond, met klemtoon op de belangrijkste keuzes qua privacy en pest-preventie.

Tip : Voorzie aansluitend een lesuur waarin de leerlingen onder begeleiding van hun (klas)-leerkracht hun Facebook-instellingen op punt zetten.

Items :

[table “745C” not found /]

 


 

Kostprijs

Een sessie voor leerlingen duurt standaard 2 lesuren. In de tabel vind je hiervoor de totale kostprijs en de kostprijs per deelnemer.

Aantal deelnemers1 sessiePer leerling2 sessiesPer leerling3+ sessiesPer leerling
40€370€9,25€320€8,00€310€7,75
50€388€7,75€350€7,00€325€6,50
65€423€6,50€390€6,00€374€5,75
80€460€5,75€420€5,25€400€5,00
100€525€5,25€475€4,75€450€4,50
125€563€4,50€531€4,25€500€4,00
160€640€4,00€600€3,75€560€3,50

De tabel is een vereenvoudigde weergave; het document ‘Internetvaardig tarief‘ (PDF) is uitgebreider. Meer info op de pagina ‘Kostprijs‘.

Tip voor kleine basisscholen : zitten er in een leerjaar minder dan 50 leerlingen, dan loopt de kostprijs per leerling op. Sommige scholen boeken daarom sessies die korter zijn dan 2 lesuren. Dat kan uiteraard. Ik beveel een andere piste aan die financieel en programmatorisch veel interessanter is :  boek een presentatie voor de 2 leerjaren samen (maximum 100 leerlingen) en differentieer in het programma. Bv. het 1e deel van het programma (tijdsduur naar keuze) voor de 2 leerjaren samen en aansluitend het 2e deel van het programma voor 1 leerjaar.

 


 

Items (samenvatting)

Item 231 – Kritisch kijken

Veel van wat je online vindt, is waar. Maar niet alles is waar. Je moet dan ook niet alles zomaar geloven. Aan de hand van enkele verhalen en filmpjes bekijken we wat je kan helpen om ware en onware informatie & verhalen te onderscheiden.

Item 232 – Echt of bewerkt ?

Je komt online geregeld fantastische foto’s tegen waarbij je twijfelt of wat je ziet wel kan. Terecht : het standpunt van de fotograaf kan een ‘verkeerde’ indruk geven, beeldbewerking is courant. We bekijken dat bij heel wat foto’s en geven een gemakkelijke tip om na te gaan of een foto echt is of bewerkt.

Item 331 – Pesten online

Is online pesten een probleem ? Waarom pesten kinderen online ? Met getuigenissen van kinderen en een psychologe.

Item 332 – Pesten & de omstaanders – NIEUW

Wat kun je doen als je getuige bent van online gepest ? Meer dan veel kinderen denken. Al vraagt het soms lef om te durven opkomen voor de goede sfeer in de klas.

Item 333 – Pesten & de gepeste

Kinderen die weten wat ze kunnen doen als ze gepest worden, zijn beter af dan andere kinderen. In dit item breng ik enkele coping-strategieën voor online en offline pesten, die in uitbreiding ook opgaan voor het omgaan met zoveel moeilijke sociale situaties die een uitdaging vormen om mee om te gaan. Een bijdrage tot meer weerbaarheid, online en offline.

Item 345 – Gepest online melden

Wat kun je doen als je online gepest wordt of online pestberichten ziet ? Ik toon o.m. concreet hoe je een pestfilmpje op You-Tube en een pestpagina op Facebook kunt rapporteren.

Item 431 – Privacy online – VERNIEUWD

Chat-apps zijn booming. Vooral omdat het leuk is om met je vrienden contact te houden. Publieke sociale media zijn anders : daar hangen veel meer risico’s aan vast. Wie wat kan zien. Hoever een bericht verspreid kan geraken. Hoe moeilijk het is om het dan nog te verwijderen. En hoe familie foto’s van jou online plaatst mét je naam erbij. We bekijken het stap na stap en hoe je er verstandig kunt mee omgaan.

Item 445 – Privacy & Facebook

Je privacy op publieke sociale media als Facebook heb je deels zelf in de hand. Bv. door ervoor te zorgen dat alleen je vrienden je berichten kunnen zien. Of je niet zomaar laten taggen op foto’s. Er is evenwel meer : Facebook en andere sociale media zijn gratis. Daar staat een prijs tegenover, die van onze privacy. Ook dat heb je deels zelf in de hand. Bv. door (indien gewenst) van die sociale media geen gebruik te maken of (indien mogelijk) je privacy-instellingen aan te passen. Complexe zaken op een eenvoudige manier gebracht.

Item 731 – Veilig wachtwoord

Met wie deel je je wachtwoord ? Wat is een veilig wachtwoord ? Ik laat enkele vrijwilligers hun wachtwoord testen op kraakbaarheid en vertel hoe je kunt zorgen voor een niet-te-kraken-wachtwoord. Tenslotte bespreken we wat je kunt doen als je account gehackt werd of je iets anders erg meemaakt online.

Item 745 – Facebook instellingen

Facebook is een fantastisch sociaal medium, maar ook een plek waar je privacy bedreigd wordt, alsook waar gepest wordt. Dat heb je deels zelf in de hand. Ik laat een vrijwilliger inloggen en bekijk nìet zijn/haar tijdlijn, maar bespreek de belangrijkste knopjes van de instellingen om je Facebook méér privacy-veilig en/of pest-veilig te maken.

Item 901 – Pauze

Bij een sessie van meer dan 1 lesuur wordt standaard halfweg een ‘babbelpauze’ van enkele minuten voorzien. Bij een onderbreking van méér dan 20 min. worden de delen vòòr en nà de onderbreking voor de kostprijs beschouwd als aparte sessies.

Item 902 – Vragen (*)

De presentaties geven de leerlingen antwoorden op vragen, maar roepen ook nieuwe vragen op. Doorgaans is hier geen tijd voor. Bij een combi-presentatie kan hiervoor uitdrukkelijk tijd voorzien worden.

Tip : Laat de leerlingen voordien hùn vragen formuleren bij het programma. Het is handig als die gebundeld worden pér presentatie. Ik bespreek er dan telkens enkele van. Als ze hun naam en klas noteren bij hun vraag, kan ik die vermelden tijdens de presentatie.

Ter inspiratie : Vragen kunnen beginnen met :

  • Hoe kun je (voorkomen dat, ervoor zorgen dat, … ) ?
  • Wat kun je doen als (iemand, een toestel, … ) ?
  • Wat is jouw standpunt over (deze situatie, dit product, … ) ?
Item 903 – Video’s van leerlingen (*)

Er zijn zeker leerlingen die een eigen vlog (video-blog) hebben of zelfgemaakte filmpjes online geplaatst hebben. Dit verdient promotie ! Bij een combi-presentatie kan hiervoor ook uitdrukkelijk tijd voorzien worden.

Item 904 – Performance (*)

Onder de leerlingen zijn er altijd die zelf beschikken over meer dan doorsnee kennis, ervaring of ideeën. Die kunnen ze uiteraard spontaan kwijt in een korte reactie tijdens de presentatie. Bij een combi-presentatie kan hiervoor ook uitdrukkelijk tijd voorzien worden. Het kan een presentatie extra kleur en inbedding geven. Een kans voor durvers ! En voor scholen die leerlingen die kans willen geven.

Tip : Informeer me vooraf over de tijd die waarschijnlijk nodig is. Als er apparatuur gebruikt wordt, moet die geplaatst en getest zijn vòòr de presentatie begint !