Kort voor de zomervakantie rolde bij het Gemeenschapsonderwijs het boek ‘Sociale media op school – zet jouw school op de digitale kaart’ van de persen. Bij de start van dit nieuwe schooljaar wil ik het warm aanbevelen aan alle scholen – ook buiten het Gemeenschapsonderwijs ! – die de kansen die sociale media bieden voor scholen willen verkennen, de problemen die ermee gepaard gaan vooraf willen kunnen inschatten, inspiratie willen vinden bij andere scholen en er mogelijk zelf mee aan de slag willen gaan.
Het boek valt uiteen in 3 grote delen :
- Sociale media als leeromgeving & leermiddel
- Sociale media als middel voor communicatie
- Nieuwe uitdagingen voor scholen
In elk deel komen pertinente vragen aan bod. Een greep eruit :
- Wifi en BYOD (=breng je eigen toestel mee) voor leerlingen ?
- Hoe kun je beoordelen of een sociaal medium geschikt is voor je onderwijsdoel ? (checklist)
- Hoe kun je volgen wat er op sociaalnetwerksites over jouw school gezegd wordt ?
- Hoe start je een sociaalnetwerksite op voor jouw school ?
- Hoe leerkrachten helpen bij het inzetten van sociale media ? (checklist)
- Hoe reageer je het best op online kritiek ?
Het boek sluit af met een voorstel van gedragscode voor leraars, de checklist ‘is mijn school cybersafe’ en een vragenlijst om het gebruik van sociale media te evalueren.
Zoals je kunt vaststellen uit deze oplijsting, is dit boek erg praktisch opgevat : wie werk wil maken van sociale media, kan er zeker mee aan de slag. Ter ondersteuning vind je ook resultaten uit wetenschappelijk onderzoek, theoretische modellen en de visie van het Gemeenschapsonderwijs of anderen. Tenslotte wordt alles geïllustreerd met heel wat praktische tips, voorbeelden uit de praktijk en getuigenissen uit scholen die reeds op weg zijn met sociale media.
Een 10 bladzijden van het boek kun je hier downloaden.
Titel : Sociale media op school – Zet jouw school op de digitale kaart
Auteurs : Hélène De Keyser, Kevin De Ridder, Jacques Verleijen
Redactie : GO! onderwijs van de Vlaamse gemeenschap
Distributie : Uitgeverij Politeia – ISBN 9789057182815 – 106 blzn. – €25
Dit boek vormt een interessante aanvulling op de lezing ‘770 Digitale communicatie’.